MATEMATIKA

Moje milé čtvrťačky, doufám, že se vám v matematice daří. Ale kdyby ne, přidávám sem rady a řešení zadaných úkolů. Pro chytrušky vlastně jen pro kontrolu :-)

SPOLÉHÁM NA VAŠI ZODPOVĚDNOST. PRACUJTE KAŽDÝ DEN.

PS = Pracovní Sešit

ÚKOLY

pro týden od 18. do 22. května

PONDĚLÍ:

Tématem tohoto týdne bude naučit se počítat obsah čtverce a obdélníku a osvojit si znalost jednotek obsahu a umění jejich vzájemných převodů

Tak napřed PŘIPOMENUTÍ. Když jsme ještě chodily do školy, naučily jsme se počítat 

OBVOD - OPAKOVÁNÍ

co je to ten obvod, měřily jsme ho i na svém těle

A TEĎ - CO JE TO TEN OBSAH A JAK SE MĚŘÍ

- pozorně sleduj videa a pak si prohlédni a zapamatuj obrázek

My jsme už obsah také počítaly - vzpomeň si na obrázky domů, medvěda, stromů - počítaly jsme, jakou plochu ve čtvercích tyto obrázky zabíraly. Někde se to nedalo určit přesně - jen přibližně. U čtverce a obdélníku to ale bude přesné. 

Musíš si zapamatovat toto:

- OBSAH =  velikost plochy, kterou tvar zabírá

- měří se ve čtverečcích. Podle délky strany toho čtverečku mluvíme o 

metru čtverečném =  1 m² - čtverec se stranou dlouhou 1 metr

decimetru čtverečném - 1 dm² - čtverec se stranou dlouhou 1 decimetr 

centimetru čtverečném -  1 cm² - čtverec se stranou dlouhou 1 centimetr

milimetru čtverečném - 1 mm² - čtverec se stranou dlouhou 1 milimetr

kilometru čtverečném - 1 km² - čtverec se stranou dlouhou 1 kilometr

- OBSAH se označuje písmenem S

- vypočítáš ho vynásobením délek stran čtverce S = a . a nebo obdélníku S = a . b 

- při výpočtu musí být délky stran ve stejných jednotkách!!!

- jednotky obsahu (stejně jako jednotky délky) se mezi sebou dají převádět


V pracovním sešitu na str. 36 udělej cv. 1 a 2

+ procvičování výpočtů obvodu a obsahu zde 

lehké - ujasníš si, co je obsah - pexeso: 

https://www.umimematiku.cz/pexeso-obsah-mrizka-1-uroven/841

a  tady už budeš počítat:

 https://rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/obsah_ctverce_obdelniku1.htm 


ÚTERÝ - strana 37 

cv. 1 - použiješ vzoreček pro výpočet obvodu čtverce S = a . a

Nezapomeň, za výsledek uvést také jednotky (nápověda - první výsledek = 25 cm²)

cv. 2 - je-li vypočítán S (obsah čtverce) podle vzorečku S = a . a, musíš zjistit, která 2 stejná čísla se násobila, aby vyšlo výsledné číslo.

cv. 3 - zde budou 3 výpočty:

první: jaký je obsah čtverce o straně 57 cm (budeš násobit pod sebou 2 stejná čísla podle vzorečku S = a . a, kde a = 57 cm)

druhý: jaký je obsah čtverce, když stranu zvětšíš o 16 cm - tedy: a = 57 + 16, pak znovu pod sebou vynásobíš dle vzorce S = a . a

třetí: oba obsahy od sebe odečteš. Tím zjistíš rozdíl. (nápověda - konečný výsledek: 2 080 cm², všechny výpočty chci ale vidět!)   

cv. 4 - obsah skla o rozměrech 4 dm vypočítáš podle vzorečku S = a . a, kde a = 4 dm

obsah skla o rozměrech 4 krát 12 dm budeš počítat podle vzorečku pro obsah obdélníku -             tedy S = a . b  K výsledku patří i jednotky čtverečné.  Převody jednotek obsahu nás čekají zítra.


STŘEDA - STRANA 38 - JEDNOTKY OBSAHU

Jednotky obsahu vycházejí z jednotek délky, ale mezi jednotkami přibývá po dvou nulách. 

Prohlédni a porovnej si obrázky s jednotkami délky a obsahu

PAMATUJ SI TOHLE:

NA ROZDÍL OD JEDNOTEK DÉLKY SE U JEDNOTEK OBSAHU PŘESUNUJEŠ PO 2 NULÁCH!!!

Tak ještě i vysvětlující video

Uslyšíš tu i o jednotkách obsahu hektar a ar, zatím si je nemusíš pamatovat 

-  přijdou na řadu v 5. třídě (Kdo si to však zapamatuje - bude v 5. třídě za machra)

Pro kontrolu vkládám hotovou stranu. Prosím podívej se, až budeš hotová. Opsáním podvedeš jen samu sebe - tvoje hlava to nepochopí a nic se nenaučíš.

Jeden chytrý pán řekl: kdo nedělá žádné chyby, nedělá žádné pokroky.

ČTVRTEK - STRANA 39

cv. 1 - opakování převodů jednotek

cv. 2 - výpočet obsahů - do výsledku patří i jednotky!!!

cv. 3 - namaluj si obrázek - pomůže ti - nezapomínej na převod na stejné jednotky

cv. 4 - opět pomůže náčrtek - pokus se na to přijít. Nezapomeň na převod na stejné jednotky

Nápovědy ke cvičením - použij je jen pro kontrolu. Opisovat umí i prvňáci, ty už jsi pomalu v páté třídě.

PÁTEK - STRANA 39, cv. 5 (cvičení 6 nedělej)

Postup: 1) Změř délku strany 1 čtverce

2) Rozměr dosaď do vzorečku S = a . a

3) Krychle má 6 stěn tvaru čtverce, to znamená, že výsledek násob šesti

+ procvičuj výpočty obvodů a obsahů tady

https://rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/obsah_ctverce_obdelniku2.htm 

https://rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/obsah_ctvercovasit1.htm 


pro týden od 11. do 15. května

strany 29 - 35

PONDĚLÍ - strana 29 - písemné násobení trojciferným činitelem

Postup je podobný jako u násobení dvouciferným činitelem, jen přibude ještě třetí řádek násobení stovkami, kde první výsledek začneš zapisovat pod stovky. Nakonec podtrhneš a sečteš 3 výsledky násobení. Připomene ti to i video nebo tento obrázek

ÚTERÝ -  strana 30 - opět připomenutí KOMUTATIVNÍHO ZÁKONA,

- který nám říká, že u sčítání a násobení se výsledek nezmění, když čísla v zadání přehodíme takhle:

sčítání: 3 + 2 = 2 + 3                      násobení: 3 . 2 = 2 . 3

Platnost tohoto matematického zákona si ověříš na cv. 1 - zápis slovní úlohy nedělej, jen vypočítej a napiš, kolik bylo v sadu třešní a kolik višní, všimni si příkladů.

podobně ve cv. 2 - spočítej a napiš odpověď první části této úlohy. Druhá část s vykřičníkem je jen pro opravdové machry. Není povinná, obsahuje i učivo, které jsme ještě neprobíraly, nemusíš ji dělat.

Místo toho dnes procvičuj písemné násobení na tomto odkazu:

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=5&subject=Matematika&search1=05.+Po%C4%8D%C3%ADt%C3%A1n%C3%AD+p%C5%99es+milion&topic=12.+P%C3%ADsemn%C3%A9+n%C3%A1soben%C3%AD+trojcifern%C3%BDm+%C4%8Dinitelem#selid 


STŘEDA - strany 31 a 32 - měření výšky

str. 31, cv. 1 - změř svou výšku. Jak to uděláš? postav se doma na místo, kde si můžeš nad hlavou udělat tužkou malou značku - tak jak to děláme v naší třídě (hned u dveří). Půjč si od tatínka metr - skládací nebo svinovací a změř svou výšku. Měř se vyzutá, hezky narovnaná. Zapiš svou výšku.

cv. 2,3,4,5 odpadají - nedělej

cv. 5 - nejprve odhadni a pak změř výšku předmětů zapsaných v modrém čtverci, dalších 5 řádků zaplň libovolnými předměty z tvé blízkosti a postupuj stejně. Výšku automobilu jen odhadni a pak se zeptej tatínka, jestli to tak je - nepřeměřuj

cv. 1,2,3,4 na str. 32 - podle údajů v modré tabulce sestavíš příklad, vypočítáš a napíšeš odpověď.

POZOR u cv. 4 - výsledek není 550!!! podívej se na jednotky

a za odměnu se podívej na nejdelší vodní skluzavky. Sjela bys? -já tu 4. určitě ne

ČTVRTEK - strany 33 - 34 - opět měříme výšky předmětů

změříš výšku napsaných předmětů a JEDEN DALŠÍ PŘEDMĚT TOHOTO TVARU vyhledej ve svém okolí, zapiš do tabulky a změř jeho výšku.

Pochopím, že ve svém okolí možná nenajdeš kužel, jehlan a všechny hranoly - v tom případě se pokus změřit alespoň ten, který je u daného tělesa uveden (i stan asi taky vynecháš -pokud nemáš v pokojíčku teepee).

+ znovu se vrať k procvičování násobení trojciferným činitelem, věnuj tomu 20 minut - je to hlavní úkol tohoto týdne

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=5&subject=Matematika&search1=05.+Po%C4%8D%C3%ADt%C3%A1n%C3%AD+p%C5%99es+milion&topic=12.+P%C3%ADsemn%C3%A9+n%C3%A1soben%C3%AD+trojcifern%C3%BDm+%C4%8Dinitelem#selid 

PÁTEK - strana 35

cv. 1 - opakování převodů jednotek délky - výšky jednotlivých vozidel převeď na mm, porovnej pomocí znamének < > a napiš - projede, neprojede - takto

sportovní vůz      11 dm ------- vedle tabulky na stejné lince zapiš 11 dm = 1100 mm < 1800 mm, PROJEDE

a co mikrobus? Já bych s ním projela. Přijdeš na to, jak by to šlo udělat?  

cv. 2 - požadavek Řeš graficky ti říká, že si máš namalovat obrázek. Do obrázku zapiš rozměr stěny a rozměr skříňky - nezapomeň, že musíš VŽDY pracovat se stejnými jednotkami

                                                         kolika skříňkami zaplní celou stěnu?                                                                                               Tentokrát rozměr stropu ani skříňky nelze upravit (jako u mikrobusu)

cv. 3 pokládám za VELMI SNADNÉ  - takže bez nápovědy

cv. 4 - výsledek není 10 dní!!! Znovu ti pomůže si namalovat obrázek a do něj každodenní postup. Jen pokud budeš úplně v koncích otevři si nápovědu


pro týden od 4. do 7. května

strany 26 - 28

PONDĚLÍ - strana 26 - OSA ÚSEČKY

Naučíme se rýsovat osu úsečky. Budete potřebovat kružítko a pravítko. Při rýsovaní pamatuj na toto:

Osa úsečky je čára, která prochází středem úsečky a je na ni kolmá.

Podívej se, jak se rýsuje. Dodrž tato 3 důležitá pravidla:

  • Kružítko roztáhneš libovolně, ale víc než je polovina úsečky - jinak by se obloučky nepotkaly
  • Pak už s nabraným poloměrem v kružítku NESMÍŠ POHNOUT. Ramena kružítka musí zůstat stejně daleko od sebe po celou dobu rýsování
  • Osa úsečky prochází průsečíky obloučků kružnic a vyznačuje se čárou, které se říká ČERCHOVANÁ ČÁRA - je to čára složená z tečky a čárky - mrkni na video.

na str. 26 v PS - cv. 2 - budeš potřebovat kružítko a pravítko. Dívej se na video, zastavuj si ho po kouskách a rýsuj. Výsledek by měl vypadat takto

Zkoušej si na papír narýsovat pár úseček a sestrojit jejich osy. Pro milovnice rýsování nabízím možnost narýsovat libovolný trojúhelník a sestrojit osy všech 3 jeho stran - protnou se v jednom bodě? Pokud ano, jsi fakt dobrá!

str. 26/cv. 3 - výsledek rýsování os v nepravidelném šestiúhelníku by měl vypadat takto:

pokud jsi rýsovala přesně, všechny osy se protínají v bodu, který je středem kružnice

A trocha zábavy s optickými klamy - dodávám ke cv. 4

mně se ale nejvíc líbí tyto dva

ÚTERÝ - A teď zpátky do práce.

Na straně 27 vidíme nové učivo. Tentokrát budeme násobit dvojciferným činitelem. Než začneš, podívej se na video:

STŘEDA - strana 28

ve cv. 2 udělej vedle tabulky dva výpočty - počty hrušní a třešní, pak do obrázkového grafu domaluj stromy ve výšce výsledku - podobně, jako to udělali v případě jabloní a švestek

ČTVRTEK - procvičování písemného násobení

procvičuj svou dovednost násobit dvojciferným činitelem na těchto stránkách 

https://rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/pisemne_nasobeni1.htm 

chvilku si pak taky vyráběj příklady na násobení na této stránce - po spočítání klikneš dole na VYHODNOTIT, potom vpravo nahoře na Další příklady. 

https://skolakov.eu/matematika/4-trida/pisemne-nasobeni-dvojcifernym-cinitelem/nezbedne-kobylky/priklady.html

Komu se nedaří v počítači, může si vytisknout pracovní list a počítat na papír, případně si příklady můžeš z pracovního listu opsat nebo si je i sama vymýšlet

pro týden od 27. do 30. dubna

v pracovním sešitě stránky 22 -25

Tento týden bychom se ve škole naučily úplně nový způsob, jak násobit velká čísla. Říká se tomu písemné násobení. Podobně, jako jsme sčítali velká čísla pod sebou, můžeme pod sebou i písemně násobit.

Mrkni na tato vysvětlující videa

PONDĚLÍ - STRANA 22 

ve cv. 1 stačí, když příklady vypočítáš, zkoušku nedělej

 + další příklady procvičuj tady: 

https://skolakov.eu/matematika/4-trida//pisemne-nasobeni-jednocifernym-cinitelem/putovani-vesmirem/priklady1.htm - na další příklady se posunuj nahoře vpravo

ÚTERÝ - STRANA 23 

cv. 2 - ve slovní úloze nedělej zápis - je tu málo místa. Zapiš příklad pod sebou, vypočítej a zapiš odpověď. 

STŘEDA - STRANA 24

cv. 2 - v druhé části úlohy spočítej spoje u všech pětiúhelníků, pak spoje u všech krychlí a nakonec oba součiny sečti dohromady

ČTVRTEK - STRANA 25

Opakujeme geometrii.

cv. 1 - Zopakuj si, co je  - úhlopříčka (čára, která spojuje protější vrcholy)

                                           - rovnoběžky (čáry, které běží vedle sebe a nikdy se neprotínají, k jejich rýsování                                                 potřebuješ 2 pravítka, jedno z nich musí být trojúhelník)

                                           - kolmice (čáry, které jsou na sebe kolmé, k jejich rýsování potřebuješ                                                                    trojúhelník s ryskou)

cv. 2 a 3 narýsuj

cv. 4 změř a zapiš odpověď

cv. 5 změř vzdálenosti a zapiš je do tabulky 

                       X                   Y                  Z

          E         46 mm         26 mm

          F

Osou úsečky se budeme zabývat příští týden.

pro týden od 20. do 24. dubna

v pracovním sešitě stránky 16 - 21

PONDĚLÍ 20. DUBNA -strana 16 - cv. 1 A 2,  strana 17 - cv. 1 a sloupeček

Jak se násobí 10, 100, 1 000? 

Například: 3 000 . = 9 000 - je to jednoduché - čísla vynásobíš a nuly dopíšeš do výsledku - kolik nul je v zadání, tolik musí být i ve výsledku - při násobení se nuly sečtou

300 . 30 = 9 000      i      30 . 300 = 9 000 

znovu ti to vysvětlí i toto video

slovní úloha na straně 16 - kvůli malému prostoru nedělej zápis.

Vypočítej kolik utrží za 40 párů bot prodávaných po 1 200 Kč  (příklad: 40 . 1 200 = ...), podobně další dva výpočty,  nakonec ceny za tři různé druhy bot sečteš. Z výsledku vypočítej polovinu. Zapiš do odpovědi obě částky.

ÚTERÝ 21. dubna - str. 17 - cvičení 2 a 3 + strana 18

cvičení 2 na straně 17 - to už začíná být trošku matematika - vynásobíš číslo, které si napřed rozložíš na dvě jednodušší, jak jsme se to učily při velké násobilce, nuly se po vynásobení dopíšou nakonec za výsledek.

Takže např. 15 . 3 000 = (10 . 3) + (5 . 3) = 30 + 15 = 45 

a ty tři nuly v zadání příkladu 000 zapíšeš nakonec za výsledek násobení 

- takže výsledek bude vypadat takto 45 000 

MOŽNÁ POMŮŽE VIDEO

ke 2. části slovní úlohy na straně 17 je potřeba si ujasnit, kolik se na turnaji hraje zápasů, když 4 mužstva hrají každé s každým - pomůže ti tabulka (1. mužstvo nehraje s 1. mužstvem. Když hraje 1. mužstvo s druhým, hraje zároveň i druhé s prvním - je to 1. zápas. Takže celkem se hraje....? No ano, 6 zápasů) 

na straně 18 budeme naopak dělit 10, 100, 1 000.

Pamatujeme si z minula, že při dělení se nuly ubírají (škrtají, odečítají). Vysvětlující video najdeš i v úkolech z minulého týdne.

Takže např. 14 000 : 20 

vydělím čísla 14 : 2 = 7 

a nuly se od sebe odečtou - tedy 3 nuly mínus 1 nula = 2 nuly ve výsledku:

14 000 : 201 400

ukáže ti to přehledně i tato tabulka

STŘEDA - STRANA 19

ČTVRTEK - STRANA 20

PÁTEK - STRANA 21

cvičení 2/21 připomíná odhady výpočtů, které jsme řešily už na straně 8 v PS

1. příklad:  27 x 136 : 4  si kvůli odhadu zjednodušíš takto: 30 x 140 : 4 ≐ 4 200 : 4 ≐ 1 050


+ CVIČENÍ NA PROCVIČOVÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ 10, 100 , 1000  - ujisti se, že to zvládáš na příkladech z tohoto odkazu 

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=4&subject=Matematika&search1=16.+N%C3%A1soben%C3%AD+a+d%C4%9Blen%C3%AD+%C4%8D%C3%ADsly+10%2C+100%2C+1+000#selid 



pro týden od 14. do 17. dubna

  stránky 10 -15

str. 10

Kapitola se jmenuje HMOTNOST. Z přírodovědy víš, že je to veličina, kterou zjišťujeme vážením.            K výsledku vážení vyjádřenému číslem musíš připojit také JEDNOTKU. 

Známe tyto:

Základní jednotkou hmotnosti je 1 kg (kilogram). 

Od této základní jednotky odvozujeme pak další

MENŠÍ: 1 gram: 1 000 g = 1 kg  a 1 dkg (1 dekagram, někdy slyšíš i jedno deko) 1 dkg = 10 g,

VĚTŠÍ: 1 q (metrický cent, metrák) 1 q = 100 kg, 1t (tuna) 1 t  = 10 q =  1 000 kg

Je důležité, umět jednotky mezi sebou převádět a to si zopakuješ na stranách 10 a 11 v pracovním sešitě.

ZAPAMATUJ SI TATO PRAVIDLA:

Převádíme-li větší jednotky hmotnosti na menší - násobím (to znamená, že z jednoho velkého kusu uděláš hodně menších - bude to vypadat např. tak: 1 kg = 1 000 g).

Převádíme-li menší jednotky na větší - budeme dělit                    (to znamená, že z hodně malých kousků bude jeden větší kus - třeba tak:             1 000 g = 1 kg)

možná ti pomůže pochopit převody také toto video

STRANA 12 - CV. 1 opakování názvů čtyřúhelníků - k obrázkům připiš názvy - přikládám obrázek s malou nápovědou - na prázdné místo v pravé části cvičení nakresli:

1 pravidelný čtyřúhelník, který ve cvičení chybí (kosočtverec) a 1 libovolný nepravidelný čtyřúhelník dle tvé fantazie

cv. 2 - pokus se dokreslit  a pak vybarvit pravidelný ornament.

Nápověda č. 1: hodně ti pomůže kružítko. Nápověda č. 2: všimni si, že vzor se skládá z trojúhelníků, rozdělených 3 čarami na tři pravidelné lichoběžníky

cv. 3 - Nápověda - představ si pomůcku ke hře Člověče, nezlob se a egyptskou pyramidu

STRANA 13

SLOUPEČEK: ke třem nakresleným obrázkům napiš jejich význam, do 4 prázdných okýnek domaluj další symboly počasí (můžeš použít nápovědu níže)

Obrázku, který dává nějakou informaci, se říká PIKTOGRAM. A  piktogramy se nemusí týkat jen počasí - např. na místech, jako je třeba nádraží nebo letiště, najdeš spoustu piktogramů - víš proč? Poznáš, co ti říkají? Můžou piktogramy i zakazovat?

STRANA 13 - CVIČENÍ 1 A 3 - vypočítáš a zkontrolovat správnost můžeš tentokrát počítačkou

STRANA 13 - CV. 2 - SLOVNÍ ÚLOHA - ZÁPIS:

pletivo ......100 m za 23,- Kč..........100 . 23 =

drát ............200 m za 11,- Kč.............200 . 11 = 

zaplatil ......x

drát je levnější o..........y

Spočítáš x tak, že násobením zjistíš cenu zaplacenou za pletivo a cenu zaplacenou za drát, pak oba výsledky sečteš.

y spočítáš odečtením ceny drátu od ceny pletiva. Zapiš obě odpovědi.

STRANA 13 - CV. 4 - SLOVNÍ ÚLOHA 

vzhledem k malému prostoru zápis nedělej. Příklad, kterým úlohu vyřešíš, zapiš pod sebou, vypočítej a zapiš odpověď.

STRANA 14 - CV. 1 - SLOVNÍ ÚLOHA - ZÁPIS

masa...................37 260 kg

uzenin ...............o 783 kg  méně 

celkem ..............x 

nejčastější chyba, která se při řešení těchto úloh dělá je ta, že žák správně začne výpočtem 37 260 - 783 (počítá pod sebou) a pak už chybně rovnou zapisuje odpověď, že celkem zpracovali .... - a zapíše výsledek tohoto odčítání.

Abychom zjistili, kolik zpracovali celkem, chybí nám ještě jeden výpočet. Musíme sečíst zpracované maso s výsledkem předchozího odčítání, kterým jsme vypočítali, kolik bylo uzenin. Pak teprve budeme vědět, kolik bylo celkem zpracováno

STRANA 14 - CV. 2 

Ke správnému řešení cvičení nám pomůže opakování tohoto matematického názvosloví

Takže například první úkol - ( budou to 2 příklady pod sebou)

ROZDÍL čísel 55 158 a 37 295  je  výsledkem příkladu na mínus (na odčítání), mám zvětšit o 110 123, to znamená, že toto číslo 110 123 připočítám( + , přičtu), k předchozímu rozdílu = výsledku odčítání.

NÁPOVĚDA TADY:

CV. 3 A 4 NA STR. 14

ti připomenou, jak se násobí a dělí 10, 100 ,1 000.

Doufám, že si to pamatuješ, ale kdyby ne, mrkni pro připomenutí na tato videa

A poslední strana - už jen odpočinková. Máš si představit, že na nakreslené věci (pánvička, židle, jehlan, rám) svítí světlo 

nejprve ZEPŘEDU

pak  SHORA.

Tyto věci vrhají stín a tvým úkolem je tento stín nakreslit. U prvních dvou obrázků to udělali jako vzor za tebe, o zbytek se pokus sama.

Je tam i úkol DOPLŇ VLASTNÍMI TĚLESY - do prázdných rámečků.  Doporučuji nakreslit něco jednoduchého - např. hrníček, domeček, prstýnek,...

Dodatek pro bystré hlavy - zapamatuj si:

1) obrázku, na kterém je věc nakreslená tak, jak ji vidíš při pohledu ZEPŘEDU, se říká NÁRYS

2) obrázku, na kterém je věc nakreslená tak , jak ji vidíš při pohledu SHORA, se říká PŮDORYS

3) obrázku, na kterém je věc nakreslená tak , jak ji vidíš při pohledu Z BOKU, se říká BOKORYS

ÚKOL PRO NUDÍCÍ SE:

  1. Uměla bys nakreslit půdorys naší třídy (pamatuješ si ji ještě?) nebo půdorys vašeho domu se zahradou nebo půdorys svého pokojíčku nebo .... prostě půdorys čehokoli tě napadne?
  2. Uměla bys nakreslit nějakou věc (bota, cukřenka, váš dům, prsten, ovladač na televizi - prostě cokoliv) současně ze 3 různých pohledů - zepředu, z boku, shora? Pro inspiraci vkládám dva takové obrázky




pro týden od 6. do 13. dubna

strany 3 - 9 ve 3. dílu pracovního sešitu

Doufám, že po stránce s římskými číslicemi nikdo nevypadá takto :-)

Na rozjezd něco lehkého - opakujeme písemné sčítání, jen s trošku většími čísly. Princip je ale stejný, jak ho znáte z dřívějška - JE JEN JEDINÁ VĚC, NA KTEROU NESMÍTE ZAPOMÍNAT - PŘIPOČÍTÁVAT JEDNIČKU, když je součet čísel větší než 10

PŘIPOMENOU VÁM TO I TAHLE VIDEA

A teď už k jednotlivým příkladům

str. 3/ cv. 1 - po vypočítání si možná všimneš, že vždy dva příklady mají stejné výsledky. Víš proč? Prohlédni si zadání. Tomu JEVU se v matematice říká KOMUTATIVNÍ ZÁKON - to znamená, že při SČÍTÁNÍ můžeš čísla zaměnit a výsledek je stejný. Tohoto zákona se využívá při KONTROLE SPRÁVNOSTI VÝPOČTU při sčítání.

str. 3/cv.2 - vypočítáš a provedeš kontrolu záměnou sčítanců (tzn. využiješ KOMUTATIVNÍ ZÁKON)

str. 3/cv. 3 - v Láďově úkolu je mnoho chyb - zahraj si na učitelku a chyby najdi a oprav. Můžeš i oznámkovat

str. 3/cv. 4 - napiš kolik různých dvojic sčítanců dá součet 16 (nápověda - např. 1 + 15, 2 + 14, 3 + 13, ... atd. zbytek je na tobě

trojic sčítanců je mnohem víc, napiš aspoň 3 možnosti

str. 4/ sloupeček a cv. 1 zvládneš bez nápovědy

str. 4/cv. 2 - odpověď na 2. otázku namaluj - je více možností

str.4/cv. 3 - Jan Amos Komenský je znám jako "UČITEL NÁRODŮ", v den jeho narození - 27. března slaví všichni učitelé svůj svátek - Den učitelů, aby si tohoto slavného muže a jeho myšlenky připomínali. Vypočítej, kolik let uplynulo minulý týden od jeho narození. 

Nápověda: 

Připomeň si římské číslice -rok narození MDXCII je rok 1592, 

rok úmrtí MDCLXX je rok 1670. Výpočty už zvládneš, že?



str. 4/cv. 4 - KOMUTATIVNÍ ZÁKON říká, že výsledek sčítání se nezmění, když sčítance přehodím -       

např. 10 + 6 = 6 + 10

U odčítání KOMUTATIVNÍ ZÁKON NEPLATÍ, protože  10 - 6 ≠ 6 - 10

Teď  si opakuj, jak se odčítá pod sebou, napřed na lehkých příkladech, pak s většími čísly

str. 5/cv. 1 - sečteš pod sebou délky všech 4 řek, 2. odpověď: odečteš délky řek Vltavy a Ohře

str. 5/cv. 2 - porovnáš (odčítáním)

str. 5/cv. 3 - postačí, když sečteš pod sebou všechny otevřené třídy

str. 5/cv. 4 - zápis slovní úlohy:

závazek ..........11 200 kg

1. dodávka ..............3 158 Kg

2. dodávka.........4 685 kg

kolik zbývá dodat..........x

která dodávka byla větší a o kolik...............y

kolik zbývá dodat..........x Když chceš vědět, kolik zbývá dodat, musíš vědět, kolik už dodali, takže sečteš (pod sebou) 1. a 2. dodávku dohromady. Teď, když víš, že mají dodat 11 200 kg, a spočítala jsi, kolik už dodali (3 158 + 4 685), zjisti rozdíl - budeš odčítat ZÁVAZEK mínus DODÁVKY, abys vypočítala, kolik chybí do 11 200 kg.

která dodávka byla větší a o kolik...............y  pouhým pohledem vidíš, že druhá dodávka byla větší, takže jen pod sebou odečteš, abys zjistila rozdíl (4 685 - 3 158)

str. 6/cv. 1 - nauč se v tabulce hledat vzdálenosti evropských hlavních měst. Je to jednoduché - když chceš vědět - např. jak daleko je z Prahy do Londýna, najdeš si ve sloupečku Prahu, v řádku Londýn (jde to i opačně - řádek Praha a sloupeček Londýn), kde se tento řádek se sloupečkem potkají - číslo udává vzdálenost mezi těmito městy: Praha - Londýn = 1 211 km

str.6/cv. 2 - vyhledej pomocí tabulky vzdálenosti mezi městy

str.6/cv. 3 - na samostatný papír vypočítej rozdíl vzdáleností mezi Lisabonem a uvedenými městy

takže např. 

a) z tabulky zjistíš vzdálenost Lisabon- Varšava (3 422 km) a Lisabon - Atény (4 501 km) a porovnáš vzdálenost  (4 501 - 3 422 - počítej pod sebou, mysli nato, že při odčítání musíš VŽDY větší číslo zapsat nahoru jako první, výsledek zapiš do sešitu na modrou linku)

b) porovnáš vzdálenosti Lisabon- Barcelona (1265 km) a Lisabon-Praha (2792 km), atd.

str. 7/ cv. 1 - připomeň si důležité pravidlo: když je v příkladu závorka, vypočítáš jako první příklad v závorce. Takže - 1. příklad: 242 - (30 - 8) = 242 - 22 = 220

                                    2. příklad - bez závorek 242 - 30 - 8 = 204

- všimni si - čísla i znaménka stejná, ale VÝSLEDEK JINÝ. Pořadí výpočtů může výsledek změnit. (Zjistíš, kdy závorky výsledek neovlivní? Zase jsme u komutativního zákona)

str. 7/cv. 2 - vypočítáš, kolik kdo uspořil a pak porovnáš

str. 7/cv. 3 - (na 3 výpočty tak málo místa!) Zápis:

expedovala...........31 800 ks

rohlíků..............15 438 ks

housek ............o 7 509 méně

housek ............x

housek a rohlíků.............y

ostatní .............z

postup: nejprve vypočítej, kolik bylo housek  x

pak spočítej y, kolik bylo rohlíků a housek dohromady (rohlíky + x)

nakonec vypočítej z, kolik kusů pečiva zbývá do celkového počtu 31 800 kusů (z = 31 800 - y)

Dvoustrana 8 a 9 tě má naučit ODHADOVAT VÝSLEDEK a počítat na kalkulačce

str. 8/cv. 1 - odpovědi: a) NE    b) ANO    c) NE.   

Proč? Zatím neumíme od malého čísla odečíst velké

str. 8/cv. 2

NEJPRVE si složitý příklad zjednoduš ZAOKROUHLENÍM a vypočítej ZPAMĚTI

PAK použij KALKULAČKU a TENTÝŽ PŘÍKLAD spočítej PŘESNĚ. 

ZJEDNODUŠENÝ (ZAOKROUHLENÝ) VÝSLEDEK BY SE MĚL PŘIBLIŽNĚ ROVNAT PŘESNÉMU VÝPOČTU

TAKŽE NAPŘ.:

1) ZJEDNODUŠENÝ VÝPOČET: 

356 590 - 189 420 zaokrouhli 360 000 - 190 000 je asi 170 000  

2) PŘESNÝ - KALKULAČKOU: 

356 590 - 189 420 = 167 170 

VIDÍŠ, ŽE ODHADNUTÝ VÝSLEDEK SE PŘIBLIŽUJE PŘESNÉMU VÝPOČTU


pro týden od 30. března

dokonči 2. díl matematiky

Jinak prosím NEZAHÁLEJ, každý den trénuj pamětné sčítání, odčítání a násobilku a další například na těchto stránkách 

https://www.umimematiku.cz/matematika-podrobne-4-trida#kc-7

https://www.matmat.cz/ - bezva procvičovací stránky

https://www.edgering.org/poctar/ - trénink dělá mistra!

POKYNY:

PONDĚLÍ: 

Ke str. 56 a 57 - průprava k učivu o OBSAHU

Když potřebuji zjistit, jak velkou plochu zabírá nějaký útvar, měřím tuto plochu ve čtvercích (to znamená - kolik čtverečků se do tohoto tvaru vejde, kolik čtverečků tvar OBSAHUJE)

Jestliže ve cv. 1 na str. 56  žlutý tvar podobný písmenu E obsahuje (zabírá plochu) 8 čtverečků o straně dlouhé 1 cm, říkáme, že obsah tohoto tvaru je 8 cm čtverečných. 

Zapiš do jednotlivých tvarů číslici, kolik centimetrů čtverečných obsahují

Ve cv. 2/56 si připomeň, co je souměrný obrazec - je to takový tvar, který můžeš jednou čarou rozpůlit na dvě přesně stejné poloviny. Takže například ve cvičení 1/56 je osově souměrný jen žlutý tvar a zelený obdélník (modrý obdélník není osově souměrný kvůli poloze otvorů uvnitř).

Na str. 57/cv.1

Spočítáš obsah jednotlivých tvarů. Do každého domu, hradu, auta,... zapiš, kolik čtverců obsahují.

NA CO SI DÁT POZOR: 

- dvě poloviny nemůžeš počítat jako dva čtverce, ale jeden!

- panelák obsahuje jistě i čtverce, které přímo nevidíš

- kola u auta do obsahu nezapočítávej

Na str. 57/cv.2

Podle hotového vzorového mraku vypočítej obsah ostatních obrázků

U mraku je napsáno, že zabírá 8 úplných čtverců a do 24 čtverců aspoň kouskem zasahuje. Proto je u mraku napsáno 8 < mrak < 24 - to znamená, že mrak je určitě větší než 8 čtverců a určitě menší než 24 čtverců

ÚTERÝ, STŘEDA, ČTVRTEK tyto

stránky 58, 59, 60 a 61 by neměly být problém. Sloupeček po straně 60 nemusíš dělat.


PÁTEK

Strana 62 a 63 - římské číslice

Nahoře NA STRANĚ 62 v matematice v šedém rámečku najdeš nápovědu.

Pamatuj si tato 2 důležitá pravidla při psaní římských čísel

1) NIKDY nemůžou být víc než 3 stejné hodnoty vedle sebe (to znamená, že může být: 3 = III, 30 = XXX, 300 = CCC), ale nikdy neuvidíš IIII ani XXXX ani CCCC. Tyto hodnoty musíš vytvořit pomocí druhého pravidla

2) malé číslo napsané před větším toto větší číslo zmenší (př. 1 před 5 vznikne číslo 4 takto: IV = 4),

 NAOPAK

malé číslo napsané za větším se sečte, takže 5 a za ním 1 bude vypadat VI = 6

dobře a srozumitelně vysvětlená římská čísla najdete na tomto videu

https://www.matyskova-matematika.cz/4-rocnik-1-dil/video/str-55/

https://www.matyskova-matematika.cz/4-rocnik-1-dil/video/str-56/

Vysv. ke cv. 3/62

je-li na prvním domě napsáno římskými číslicemi 

MDCCCLXIII nezapisuj číslo takto 1000 500  300 50 13, ale takhle 1863.

Představ si to jako peníze, že M je tisícovka, D je pětistovka, C jsou stovky , atd. Takže tyto hodnoty sečteš dohromady

Vysv. ke cv.1/str. 63

U jména spisovatele je rok jeho narození zapsán římskými číslicemi. Ty si číslo přepiš vedle římského na arabské a pak do tabulky všechny spisovatele seřaď od nejstaršího k nejmladšímu (kdo se narodil nejdřív, bude první).

Najdeš i autory se stejným rokem narození

Příklad:

Eduard Bass narozen MDCCCLXXXVIII - to je arabskými číslicemi rok 1888

Procvičování římských čísel zde:

https://skolakov.eu/matematika-4-trida/rimske-cislice

https://rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/rimske_cislice1.htm

plno her na římská čísla je tady  https://www.umimematiku.cz/cviceni-rimska-cisla (doporučuju STŘÍLEČKU, ROBOTI jsou pro opravdové znalce! , ale najdeš tam i PEXESO a jiné hry se stoupající náročností)




pro týden od 23. března

Je středa 25. března, doufám, že se vám daří dobře nejen v matematice.

Přidávám dnes nápovědy a řešení některých úloh. Pokud budete potřebovat, v pondělí dopoledne budu ve škole. Můžete přijít na poradu, ale prosím zavolejte předem, domluvíme si čas setkání tak, abychom byly jen ve dvou, jak to od zítřka požaduje nové opatření + rouška je samozřejmostí - MRKNI SEM: https://www.youtube.com/watch?v=czb4c-diQpE&list=RDczb4c-diQpE&start_radio=

a teď k těm úkolům
slovní úlohy 
str. 50/1 
dvoudílná skříňka je za 2 100 Kč
Třídílná je o 700 Kč dražší, to znamená, že stojí 2 100 + 700 = 2 800 Kč
Když chceš 3 dvoudílné a 2 třídílné, pak počítáš tento příklad
3 . 2 100 + 2 . 2 800 = 6 300 + 5 600 = 11 900 Kč

Doufám, že počítáš zpaměti, kalkulačkou se ti schopnost počítat nevylepší :-)

str-. 50/2
vysvětlivka - průměrný denní obrat 9 700 Kč znamená, že za den prodají zboží za 9 700 Kč - obrátí neboli přemění zboží na peníze
denně prodají zboží za 9 700 Kč
v sobotu o 500 Kč méně, to je tedy 9 700 - 500 = 9 200Kč 
za týden (5 pracovních dní a sobota, bez neděle) to je 5 . 9 700 + 9 200
Jak vypočítat příklad 5 krát 9 700 bez kalkulačky? 
Číslo si v hlavě rozlož na 5 krát 9 000 + 5 krát 700, takže 45 000 + 3 500
Když ještě přidáš sobotu, bude výsledek vypadat takto
5 . 9 700 + 9 200 = 48 500 + 9 200 = 57 700 Kč

str. 50/3 
když je 1 krok dlouhý 50 cm, 2 kroky budou dlouhé 50 + 50 = 100 cm a to je 1 metr
takže do tabulky snadno doplníme
 kroky       2       4       6       8       10     atd.
 cm          100  200   300    400   500    atd.
  m             1      2       3        4       5       atd.


str. 51/1 - sloupcový diagram
délku dálniční sítě v tabulce zaokrouhlíš na stovky, takže 
v 1. řádku tabulky Belgie 1 623 km zaokrouhleno na 1 600 vymaluješ sloupeček k číslu 1 600, atd.

str. 51/cv. 2
zaokrouhlené nadmořské výšky na stovky odečteš
takto     8 800 - 1 600 =  …..    vypočítej, je to snadné

Poznámka ke sloupečku
1) dělení deseti - kdy můžeš dělit deseti beze zbytku? Když máš číslo jen s desítkami, bez jednotek, 

takže 70 : 10 = 7    ale 85 : 10 = 8 zbytek 5,     a 492 : 10 = 49 zbytek 2

2)  dělení stem - beze zbytku vydělíš stem jen číslo zakončené 2 nulami, bez desítek a jednotek, takže                   900 : 100 = 9     ale 603 : 100 je 6 zbytek 3     a 120 : 100 = 1 zbytek 20    Měla jsi to tak?

str. 52/1 podobný příklad jako 50/2

v neděli upečou o 1 900 ks méně, to je 2 800 - 1 900 = 900 kusů

za týden tedy 6 . 1 900  + 900

číslo 1 900 si při násobení šesti rozděl na 6 krát 1 000 a 6 krát 900.   K výsledku NÁSOBENÍ přidej ještě 900 za neděli. 

str. 52/2

učebnice má 96 stran, sešit má 3krát méně stran

ujasni si, co znamená třikrát méně - slyšíš sice slovo třikrát a méně, ale není to příklad na krát ani na mínus! Vzpomeň si, co znamená 

- o 3 více než 30 , to je  30 + 3 = 33

- o 3 méně než 30, to je 30 - 3 = 27

- 3 krát více než 30, to je  30 . 3 = 90

- a konečně 3 krát méně je 30 : 3 = 10

Takže sešit má 96 : 3 = 32 stran, zbytek výpočtů už nechám na tobě

slovní úlohy 3 a 4 na str. 52 jsou víc než na výpočet spíše na logickou úvahu - kdo to nezvládne, nevadí. 

Cv. 3 zkuste řešit  "zkusmo", systémem pokus-omyl  (podobným způsobem jsme řešili např. cv. 4 na str. 40.)

str. 53 cv. 2

tabulka bude vyplněná takto

                       žák                     28 žáků

1.rok              20 kg                  560 kg

2. rok             40 kg                1 120 kg

3. rok             60 kg                1 680 kg         a tak dále. 

Ve sloupečku ŽÁK přidáváme po 20, ve sloupečku 28 ŽÁKŮ přidáváme po  + 560

str. 54 - sloupeček po straně

- zopakuj si, co je průsečík (je to bod, ve kterém se přímky , ale i kružnice protínají.) Našla jsi jich 9?

- rovnostranný trojúhelník má všechny 3 strany stejně dlouhé - našla jsi jich 6?

- pravoúhlý trojúhelník má 1 úhel pravý - našla jsi jich 7?

POZOR! Některé trojúhelníky nejsou ani pravoúhlé ani rovnostranné - nebudou vybarvené vůbec. Některé trojúhelníky se překrývají, to znamená, že na některém trojúhelníku bude modrá i červená barva současně.

str. 54 cv. 1

doplň tabulku          km       1      2       3         atd.

                                               25    50     75       atd.         prostě připočítáváš 25

str. 54 cv. 1 

opět sloupcový diagram. Podle tabulky vymaluješ jednotlivé sloupce diagramu.

Co můžeš z diagramu zjistit?  Diagramy se používají kvůli snadné přehlednosti číselných údajů- Jedním pohledem zjistíš, který měsíc byla rajčata nejdražší, který nejlevnější, kolik měsíců trvala levná cena (proč asi ?), atd.

str. 55 cv. 2

a poslední z řady diagramů.  POZOR!!! Tentokrát nevybarvuješ sloupeček, ale jen vytáhneš čáru do výšky číselného údaje v tabulce - 

a poslední cv. 2 str. 55 

1. obchodník 18 . 10 = 180   mínus sleva    180 - 30 = 150 Kč

2. obchodník prodá 10 kg za 160 Kč

Výhodnější je nákup u druhého obchodníka


Týden od 16. března

PS str. 45, cv. 4

Ve slovní úloze po tobě chtějí vypočítat délku krajky našitou po OBVODU ubrusu, který má tvar OBDÉLNÍKU. 

Abys mohla obvod vypočítat, potřebuješ znát délku stran ubrusu. 

Když je deska stolu dlouhá 90 cm a ubrus ji přečnívá o 10 cm na každé straně, budeš počítat s délkou strany ubrusu 110 cm.

Šířka stolu je 50 cm, takže šířka ubrusu bude 70 cm.


Teď už můžeš dosazovat rozměry do vzorečku pro výpočet obvodu obdélníku

o = 2.(a+b) 

o = 2. (110 + 70)

o = 360 cm

Odpověď: Je třeba 360 cm krajky.

PS str. 45, cv. 5

Jak vypočítat obvod obdélníku AEFD, když znáš obvod čtverce ABCD?

Víš, že čtverec má 4 stejně dlouhé strany, takže když je součet 4 stejných stran = 24, pak jedna strana musí být dlouhá  24 : 4 = 6 cm.

Abys vypočítala obvod obdélníku, musíš znát délky jeho stran, a to už teď víš. Takže dosadíš do vzorečku pro výpočet obvodu obdélníka

o = 2.(a+b)

o = 2. (12 + 6)

o = 36 cm

PS: Doufám, že tvoje odpověď nebyla 48 cm! Jakože 2 čtverce jsou       2krát 24 cm!

PS str.46, cv. 1

Tady jde o prosté dosazení do vzorečku pro výpočet obvodu obdélníku - jen s trošku většími čísly. Takže

o = 2. (a+b)                  ve vzorečku  ZA PÍSMENA OZNAČUJÍCÍ DÉLKY STRAN DOSAĎ ČÍSLA

o = 2. (163 + 98)          spočítej nejprve příklad v závorce, pak násob

o = 2 . 261

o = 522 cm

PS str. 46, cv. 2

Vypočítej obvody VŠECH obdélníků na obrázku.

Vidíš jich 5 jako já? Chybějící označení vrcholu H modrého obdélníku jsem dopsala. Změř délky všech stran a pak dosazuj do vzorečku pro výpočet obvodu obdélníku 

o AHDG = 2.(4+2)

o HBCD = 2.(5+2)

o GDEF = 2. (4+1)

o AHEF = 2. (4+3)

o ABCG = 2. (9+2)

Výpočty tentokrát nechávám na tobě, jsou opravdu lehoučké

PS str. 46, cv. 3

Zde si představ, že náš známý vzoreček pro výpočet obvodu obdélníka o = 2.(a+b) má místo písmen a + b, písmena x + y.
Budeš vypočítávat chybějící číslo tak, že dvě čísla x a dvě čísla y jsou dohromady číslo o, protože vzoreček by vypadal O = 2.(x+y)
Správně tedy bude 
x    12     2     40     111     20     45     1     43     89     18     25
y    10     5     10     111       1    105    2      21     88     26     26
o    44    14   100   444     42    300    6    128   354   88     102


PS str. 46, cv. 4

Ke splnění tohoto úkolu potřebuješ pravítko a kružítko.


Délka dlouhé úsečky "o" představuje obvod obdélníku CDEF             a délka úsečky DE je délka jedné jeho strany.


Víš, že obdélník má dvě strany stejně dlouhé, to znamená, že délka úsečka DE bude dvakrát kružítkem přenesená na úsečku "o" 

Zbývající část úsečky "o" rozdělíš na polovinu a tak získáš délku druhé (delší) strany obdélníku CDEF.

Teď, když víš, jak jsou strany obdélníku dlouhé, můžeš jej narýsovat.  Povedlo se?

PS str. 47, cv.1

Při pohledu na plánek zahrad vidíš, že zahrada č.1 má tvar čtverce.

Při výpočtu jejího obvodu použijeme vzoreček  o = 4.a

délka strany a = 200m, takže dosazením do vzorečku dostaneš příklad o = 4. 200

takže na plot kolem čtvercové zahrady budeš potřebovat 800m pletiva

A co teď s druhou menší obdélníkovou zahradou? Použijeme vzoreček pro výpočet obvodu obdélníku? Doufám, že odpovídáš NE. Bylo by asi zbytečné stavět dvojitý plot v místě, kde se zahrady dotýkají.

Takže by stačilo sečíst jen délky tří stran:

120 + 70 + 120 = 310 m

Teď známe délku plotů kolem obou zahrad, stačí je sečíst

800 + 310 = 1 110 m.

A teď přichází úskalí tohoto cvičení, zde se každý rok se čtvrťáky pohádáme.

Co myslíš ty? Máme odečíst od vypočítané délky potřebného pletiva 2m  a 1 metr na branku? Nechám odpověď na tobě. Otevřeš svou zahradu všem?

Tvá odpověď mě bude zajímat.

Myslíš, že by se dal příklad vypočítat i jiným způsobem? Možná jsi ho použila?

PS str. 47, cv. 3

Jaký byl tvůj tip? Stačí nebo ne?

Koberec o rozměrech 2 x 2 m si představ jako čtverec o straně dlouhé 2 metry. Když ho lemuješ, vyznačuješ jeho okraj po OBVODU. Takže vzoreček pro výpočet obvodu čtverce:

o = 4.a   po dosazení o = 4 . 2 m

Na čtvercový koberec potřebuje 8 m pásky.

Koberec o rozměrech 3 x 4 m si představ jako obdélník o stranách dlouhých 3 a 4 metry. Když ho lemuješ, vyznačuješ jeho okraj po OBVODU. Takže vzoreček pro výpočet obvodu obdélníku:

o = 2(a+b) po dosazená čísel za písmena vypadá takto  o = 2.(4+3)

Na obdélníkový koberec potřebuješ 14 m pásky

Teď už máme ověřeno, že 25 m pásky stačí na olemování obou koberců. Kolik pásky mu zbylo?

Zaokrouhlování

PS str. 48 a 49

Zaokrouhlování je způsob zjednodušování nehezkých čísel na čísla hezká. Například číslo 98 je zbytečně složité a mohli bychom ho zjednodušit na krásné číslo 100.

Podobná čísla 

Smyslem zaokrouhlování je vzít nějaké číslo, které je sice přesné, ale příliš složité, a udělat z něj číslo, které má podobnou hodnotu a je jednodušší. Obyčejně nepotřebujeme vědět, že auto jede rychlostí 63km/h, bohatě nám stačí vědět, že jede šedesátkou. Tomuto postupu, kdy z čísla 63 uděláme číslo 60 pak říkáme zaokrouhlení.

Zaokrouhlování je vlastně složité jméno pro PŘIBLIŽOVÁNÍ.

Tedy 63 se PŘIBLIŽUJE k 60.

Můžeš zaokrouhlovat na desítky, na stovky, na tisíce, ... - to znamená PŘIBLIŽOVAT číslo k nejbližší desítce, stovce, tisíci,...

např. 54 286 zaokrouhleno na desítky 54 290

                                                 na stovky 54 300

                                                 na tisíce 54 000

                                                na desetitisíce 50 000

                                                na stotisíce 100 000

                                                na miliony        0


vysvětlení ke cv. 3 na str. 49

máš napsat 6 různých čísel, která se mohou zaokrouhlit na 7 000

nejmenší číslo. které se zaokrouhlí na 7 000 je 6 500 (protože 6 499 už bys zaokrouhlila na 6 000)

největší číslo, které se dá zaokrouhlit na  7 000 je 7 499 (protože 7 500 už bys zaokrouhlila na 8 000)

proto na těch 6 červených řádků můžeme napsat jakékoli číslo v rozmezí mezi 6 500 a 7 499

podobně se na 28 000  zaokrouhlí všechna čísla v rozmezí od 27 500 do 28 499 - šest si vyber a zapiš je

třetí příklad už nechám na tobě, věřím, že už to chápeš


Vše o zaokrouhlování je hezky vysvětleno tady https://matematika.cz/zaokrouhlovani 

Další procvičování najdete zde:

https://skolakov.eu/matematika-4-trida/zaokrouhlovani-4

pro radu a pomoc pište na mail zsams.ryzoviste@email.cz nebo volejte 739 053 844
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky