MOJE PRVNÍ ČÍTANKA 

Děkuji, že jsme to spolu zvládli!

Vážení rodiče - kolegové,
děkuji vám za váš zodpovědný přístup a vzornou spolupráci po dobu domácího vzdělávání.

Tento týden bych se s vámi se všemi ráda potkala ve čtvrtek odpoledne na školní zahradě. Rozloučíme se s tímto podivným školním rokem a pobavíme se při hrách a živé hudbě.

Prvňáčky prosím o vrácení učebnice PRVOUKY (tmavě zelená) a MOJÍ PRVNÍ ČÍTANKY - ve středu v průběhu dopoledne nebo nejpozději ve čtvrtek na zahradě.

VYSVĚDČENÍ
SI ROZDÁME V PÁTEK 26. ČERVNA     V 8:00 HOD.

PODROBNÉ INFORMACE TAKÉ TADY: https://www.skola-ryzoviste.cz/news/informace-k-poslednim-dnum-skolniho-roku/

ÚKOLY pro týden 

od 22. do 26. června

Každý den si přečtěte článek podle svého výběru z Mojí první čítanky.

I během prázdnin prosím nezapomínejte na čtení. Ráda říkám dětem, že mozek je jako oheň, když nepřikládáte - vyhasne! Čtení by měla být zábava - čtěte dětem každý den (třeba chvilku před spaním) a 2 -3 krát za týden si nechte přečíst i vy něco od vašeho dítěte. Je jedno, co to bude - článek z časopisu, pohádka, komiks, encyklopedie, ... prostě cokoli vás baví.

Na webových stránkách https://celeceskoctedetem.cz/pro-rodice/proc-cist-detem

najdete spoustu užitečných informací nejen  o knihách 

Co přináší pravidelné čtení dítěti?

 uspokojuje nejdůležitější emoční potřeby dítěte;
 vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem;
 podporuje psychický rozvoj dítěte;
 posiluje jeho sebevědomí;
 rozvíjí jazyk, slovní zásobu, dává svobodu ve vyjadřování;
 formuje čtecí a písemné návyky;
 učí samostatnému myšlení - logickému a kritickému;
 rozvíjí představivost;
 zlepšuje soustředění, uklidňuje;
 trénuje paměť;
 přináší všeobecné znalosti;
 ulehčuje učení a pomáhá dosáhnout úspěchů ve škole;
 učí děti hodnotám a rozlišování dobra od zla;
 rozvíjí smysl pro humor;
 je výbornou zábavou;
 zabraňuje vzniku závislosti na televizi a počítači;
 je to únik od nudy, neúspěchů a problémů;
 chrání dítě před hrozbou ze strany masové kultury;
 je prevencí patologických jevů;
 formuje čtecí návyky a podporuje získávání vědomostí po celý další život;
 je tou nejlepší investicí do úspěšné budoucnosti dítěte.

od 15. do 19. června

Minulý týden jsme při čtení pohádky O SLEPIČCE PEPIČCE přišli na to, že jen málo dětí zná jinou slavnou pohádku O SLEPIČCE A KOHOUTKOVI. Kdo ji nezná, může si ji poslechnout tady

PONDĚLÍ -  strana 30,31 - HOKEJISTA

Ke kontrole porozumění článku jsou zde 3 cvičení

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/hokejista1.htm 

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/hokejista2.htm 

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/hokejista3.htm 


ÚTERÝ - strana 32 - DALEKO DO VÁNOC

Kdo si chce zazpívat koledu jako Tom, může to zkusit s tímto videem

STŘEDA - strana 33 - DVA MRAZÍCI - 1. část

Pěkně přečtěte, podívejte se, co je trojspřeží (těžké slovo na přečtení, že?) a jak vypadají válenky

ČTVRTEK - strana 34 - DVA MRAZÍCI - 2. část

Tato strana je hodně dlouhá, můžete si posledních 6 řádků textu z této strany nechat na zítra a dočíst celé v pátek.

PÁTEK - strana 35 - DVA MRAZÍCI - 3. část

Uměli byste několika větami říct celý příběh o mrazících?

Uměli byste vysvětlit, proč se malému mrazíkovi nepodařilo sedláka poštípat?

Z této pohádky plyne poučení, že není vždy všechno takové, jaké se to zdá na první pohled. Snadné věci mohou být obtížné a naopak. Máte už také takovou zkušenost? Povídejte si o tom.

Za odměnu se podívejte na pohádku DVA MRAZÍCI tady. Taky je o dvou pánech a dvou mrazících. Je tam ale jeden rozdíl - všimli jste si ho? 



od 8. do 12. června

PONDĚLÍ - strana 24 - NŮŽ NA MEDVĚDY

1) pěkně přečtěte

2) ověřte pochopení přečteného textu otázkami:

- na co všechno se Tomovi může hodit nůž?

- proč maminka nechtěla, aby Tom měl nůž?

- co řekl tatínek, když se Tom řízl? Najdi v textu tuto větu

3) doplňte pracovní list

ÚTERÝ - strana 25, 26 - JAK SE TEREZKA ZTRATILA

1) pěkně přečtěte

2) porozumění a pochopení textu ověřte zaškrtnutím správné možnosti na pracovním listu

STŘEDA - strana 27 - O SLEPIČCE PEPIČCE

ČTVRTEK - strana 28 - O SLEPIČCE PEPIČCE

- Vysvětlete si, co je to panika

PÁTEK - strana 29 - O SLEPIČCE PEPIČCE

 - Zajímá mne jen odpověď na jednu otázku: Padala obloha nebo ne?

Zazpívejte si písničku HOLKA MODROOKÁ


od 1. do 5. června 

strany 18 - 23

PONDĚLÍ - strana 18,19 - JAK SE JEZDÍ NA HŘÍBÁTKU

1) pěkně přečtěte

2) ověřte pochopení přečteného textu otázkami: 

- kolik dětí vystupuje v příběhu, jak se jmenují

- co jsou chůdy? proč hříbě vypadá, jakoby chodilo na chůdách?

- svezly se děti na hříbátku? Kdy se na něm svezou?

3) do písanky s opičkami přepište první 3 řádky článku.

ÚTERÝ - strana 19 - BYL JEDEN DOMEČEK

1) básničku se naučte zpaměti

2) do písanky s opičkami přepište 5 řádků básničky - po slovo "....RYBIČKA"

STŘEDA - strany 20,21 - O TŘECH MALÝCH KŮZLÁTKÁCH - 1. část

1) ve škole bychom pohádku četli jako divadlo - každý svou roli. Zkuste zapojit víc členů domácnosti a přečtěte si pohádku jako divadlo.

2) ve škole bychom si povídali o tom, proč asi maminky vyprávějí dětem takovou pohádku? Jaké z ní pro nás i dnes plyne poučení. Povídali bychom si o tom, že nesmíme nikomu otvírat, jsme-li doma na chvíli sami, že nesmíme chodit s cizími lidmi.  Zahráli bychom si scénku o tom, jak se chovat, když nás přemlouvá někdo cizí k odchodu na neznámé místo - co udělat?

3) do písanky s opičkami přepíšeme první 3 řádky pohádky

ČTVRTEK - strana 22, 23 - O TŘECH MALÝCH KŮZLÁTKÁCH - 2. část

1) pěkně přečtěte

2) nechte si pohádku převyprávět - o čem byla? Ve škole bychom si ji také zahráli. Zkusíte to i doma? 

3) poslechněte si ji také tady - kůzlátka v této pohádce ale vlkovi otevřou. Jak to dopadne?

A tady je k pohádce i omalovánka

PÁTEK - strana 23 - básničky SKÁKAL PES a OŘE, OŘE JAN

Písničku Skákal pes si zazpívejte podle videa

Básnička Oře, oře Jan je trochu i jazykolamem. Můžete na ní trénovat pečlivou výslovnost. Na této básničce si také zkoušíme, ke kolikáté vráně se při odříkávání básničky dostanete na jeden nádech.

Do písanky S OPIČKAMI opište básničku SKÁKAL PES.


od 25. do 29. května 

strany 12 - 17
PONDĚLÍ - strana 12 - PTAČÍ ŘEČI
1) Hezky přečíst
2) Dvě ptačí řeči přepsat do sešitu s opičkami (výběr nechám na vás)
3) Zeptala bych se, jak se říká zvukům,které ptáci vydávají (kohoutí KOKRHÁNÍ, slepičí KDÁKÁNÍ, kukaččí KUKÁNÍ, vrabčí ČIMČARÁNÍ ( ale i ŠTĚBETÁNÍ), holubí VRKÁNÍ). Zeptala bych se i na další ptáky neuvedené v čítance - např. husí KEJHÁNÍ, hrdliččí VRKÁNÍ, vraní nebo havraní KRÁKÁNÍ, krocaní HUDROVÁNÍ, vlaštovčí ŠVITOŘENÍ,..... Možná vás napadnou i další - čeština je opravdu bohatý jazyk.
4) ukázala bych dětem znovu dudka (už jsme o něm četli ve Slabikáři, ale opakování matka moudrosti) a poslechli bychom si i jeho hlas - zde: https://temata.rozhlas.cz/dudek-chocholaty-video-7946581
5) poslechli bychom si i jiné hlasy ptáků - na tomto odkazu třeba ptáci na "H" - havran, holub, hrdličky, husa - https://temata.rozhlas.cz/priroda/ptaci?letter=h
Zde si můžete vyhledat hlasy ptáků seřazených podle abecedy: https://temata.rozhlas.cz/priroda/ptaci

ÚTERÝ - strana 13 - KOLIK MÁ TOM KAMARÁDŮ
1) Pěkně přečíst - setkáme se tu poprvé i s písmenkem "X". Upozornila bych děti na psaní jmen - velké písmeno na začátku!
2) Povídali bychom si o přátelství. Je důležité. Jaké vlastnosti má mít správný kamarád. Co by nikdy neměl udělat
3) vybrali bychom si jednu Tomovu  oblíbenou postavu a podívali se na nějaký příběh s ní na youtube 

STŘEDA -  strana 14 + 15 - JAK ŠLI BRATŘI PRO KLÁDU
1) Pěkně, plynule přečíst
2) vysvětlíme si, co znamená, když se řekne: "Je to pech!", co znamená, když má někdo PECH.
3) hledáme slova, která se rýmují
4) do písanky s opičkami přepiš poslední 4 řádky básně: Už ji nesou svižným krokem .......do dvora.

ČTVRTEK - strana 16 - CO JE VIDĚT Z OKNA
1) pěkně plynule přečíst
2) zavři čítanku a zkus si vzpomenout na všechno, co Tom viděl z okna (8 věcí)
3) zeptala bych se na zkušenosti dětí - díváte se rádi z okna? z kterého? co je z toho okna vidět?
4) pokus se namalovat obrázek toho, co vidíš z vašeho okna

PÁTEK - strana 17 - básničky
1) Pěkně přečíst 
2) k básničce DOMA -  zeptala bych se: kolik různých obydlí v básničce napočítají (bouda, nora, pelech, hnízdo), jak se říká domku šneka (ulita), jaká jiná obydlí ještě známe (iglů, stáj, chlév, úl, mraveniště, napadají vás další?). Jaký musí být domov (teplý, bezpečný, ...)
3) k básničce DÚ KRAVIČKY, DÚ si řekneme, že jde vlastně o slova písně, kterou si poslechneme 
4) do písanky s opičkami opiš 4 řádky jedné z básniček

od 18. do 22. května

strany 6 - 11
PONDĚLÍ - strana 6 a 7 - JAK TO BYLO S BONIFÁCEM
Pěkně přečíst.
Po přečtení bych si ověřila, zda děti porozuměly přečtenému textu těmito otázkami: 
1) Jak se jmenovali sněhuláci?
2) Kterého sněhuláka měl Tom nejradši? Můžeš najít řádek, kde je to napsáno?
3) Kapaly Bonifácovi z nosu kapičky rýmy?
4) Kam se Bonifác ztratil?
5) Zlobil se tatínek na Toma?
6) V čem jsou živí kamarádi lepší než sněhulák?
Za odměnu se podívejte na video o příteli sněhulákovi - moc pěkné. (krásné poselství nakonec: MAKE TIME FOR WHAT YOU LOVE = udělej si čas na to, co miluješ)

ÚTERÝ - strana 8 - Tatínek

Po přečtení bych se zeptala:

1) čemu se říká ordinace a co je to středisko
2) Kde je napsáno odkud a kam jela sanitka - najdi ten řádek
3) Pro koho jela sanitka a proč?
4) Co si myslel Tom o tatínkovi?
5) Myslel si to o sobě i tatínek?

A na závěr tři otázky jen s článkem související - 

  • 1) O kterých dalších povoláních můžeme říct, že je vykonávají hrdinové?
  • 2) Můžeš ty být hrdinou? Kdy? Kde?
  • 3) Znáš nějakého hrdinu (nemyslím teď na hrdiny z filmů, ale na skutečné lidi)


STŘEDA - strana 9 - Obrázek od maminky
Po přečtení splň úkoly k tomuto článku na těchto odkazech


ČTVRTEK A PÁTEK - strany 10 a 11 - pohádka Jak začal pes kamarádit s člověkem

Po přečtení:

1) vyjmenuj všechna zvířata, která pes oslovil, aby s ním kamarádila
2) čeho se které zvíře bálo (př. vlk se bál medvěda, medvěd se bál ...)

3) podívej se na tyto dva krásné příběhy o tom, jak pes člověku pomáhá dnes

No tak jo, ještě jeden nakonec


od 11. do 15. května

stránky 120 - 123

PONDĚLÍ - strana 120 - báseň Jak šlo vejce na vandr
Básničku bychom si pěkně aspoň dvakrát přečetli, pak si o ní povídali:
Potřebovali bychom si vysvětlit: 
- co je to vandr, vandrování, vandrovník i vandrák

- co znamená, když mám něčeho "po krk"

- co znamená "zkoprnělo úžasem", jak to vypadá, komu z nás už se to stalo a při jaké příležitosti

- co znamená, když vidělo "skopce" (skopec = beran)

 - co je to rým - našli bychom si v básničce slova, která se rýmují

- pokusili bychom sami tvořit rýmy. V každé sloce básně je jedna dvojice slov, které se spolu rýmují, ale další dva konce veršů rým nemají. Například v první sloce se rýmují slova "nudy" a "kudy", ale slova "na vandr" a "do světa" rým nemají. Tak hledejme rým se slovy "na vandr" (právě mě napadlo slovo "skafandr"), "do světa" (napadá mě "popleta", "kometa", "odlétá", ... atd. jistě vás napadne spousta dalších.) Takové hry se slovy rozvíjejí slovní zásobu.

Na konec za odměnu jedna pohádka - i v ní jde vejce na vandr, ale dopadne to úplně jinak než v naší básničce.

ÚTERÝ - strana 121 - Co mi dělá radost

Pěkně přečtěte a povídejte si - se kterou větou souhlasíte, kterou větu byste tam připsali za sebe

Do písanky s opičkami si tři libovolné věty vyberte a přepište. 

O radosti se skládá i hudba. Slavný skladatel Ludwig van Beethoven napsal Ódu na radost a nehraje se jen v koncertních sálech - pusť si video - přinese ti radost

STŘEDA - strana 122 - další básničky. Jednu - tu nejhezčí, která se Ti nejvíc líbí, se nauč nazpaměť

ČTVRTEK - POSLEDNÍ STRANA SLABIKÁŘE!

TO CHCE NĚCO SPECIÁLNÍHO!  JE TU NAŠE NÁRODNÍ HYMNA.

Ve škole bychom si vysvětlili, že hymna je jeden ze symbolů každého státu. (Každý stát má svou vlajku, hymnu, často i národní strom nebo rostlinu - k nám patří lípa) Řekli bychom si, při jakých příležitostech se hraje a jak se při tom musíme chovat.

Přečetli bychom si ji, poslechli bychom si ji, pokusili se ji podle slov ve Slabikáři zazpívat

A rozloučili bychom se se Slabikářem. Prolistovali bychom si ho od začátku, zavzpomínali na čtení prvních stránek a poděkovali mu, že nás toho hodně naučil. Taky nás jistě i pobavil. Zeptala bych se dětí, který článek se jim hodně líbil, mohli by mi ho znovu přečíst nebo bych jim ho přečetla já. Taky bychom si dávali hádanky (přečtu krátký úryvek 2-3 věty a děti hádají, o čem to byl článek, které písmenko jsme se při tom učili, jaký byl na stránce obrázek, apod.).

Slabikář ti už napořád zůstane na památku jako nejdůležitější kniha tvého života. Naučila tě číst a otevřela ti bránu do světa poznání. I já mám svůj Slabikář dodnes schovaný - vypadá takto:

PÁTEK - dostali jste novou knížku, ze které teď budeme číst. Je to MOJE PRVNÍ ČÍTANKA. Dnes si ji jen prohlédněte, přečtěte si první básničku na straně 5 a vyplňte test o tom, co si pamatujete ze Slabikáře. Nasbíráš plný počet bodů?

od 4. do 7. května

stránky 116 - 119

PONDĚLÍ - strana 116 - Černá hodinka

Děti milují, když jim dospělí vyprávějí o tom, co dělali, když byli malí - najděte si chvilku na vzpomínání. Ve škole bych se dětí zeptala, jestli vědí, jak se maminka s tatínkem poznali - kde se poprvé uviděli. Mám zkušenost, že je to tak půl napůl - polovina dětí to ví a druhá nemá ponětí. A co Vaše dítě? Vědělo by?

ÚTERÝ - strana 117 - básnička 

Krásně přečtěte. Kdo má pamatováka, může si ji zkusit po dvou přečteních a poslechu od maminky zkusit říct nazpaměť.

Do písanky s opičkami opište 4 řádky básničky (bez nadpisu, můžete si vybrat první nebo druhou půlku - která se vám víc líbí)


STŘEDA - strana 117 a 118 - Věž

Tady bychom si po přečtení článku ve škole pověděli, co je to ta Babylonská věž. Je to vlastně prastarý příběh o tom, proč lidé na Zemi nemluví jedním společným jazykem. Jak se to přihodilo? Koho to zajímá, může se podívat na obrázek, jak prý věž vypadala. A kdo by chtěl vědět ještě víc - například kolika jazyky se vlastně na světě mluví, může se podívat také na video. V něm se dovíte třeba i to, jak vysoká je současná nejvyšší věž na světě a kolik stála peněz.

ČTVRTEK - strana 119 - Počítač

Máte doma počítač? Zkus do něj napsat svoje jméno a příjmení jako Tom v našem Slabikáři. Nezapomeň, že jména se píšou s velkým písmenem na začátku. Abys napsal velké písmeno, musíš na klávesnici zmáčknout současně s písmenem také klávesu, na které je napsáno SHIFT (někdy je na ní namalovaná šipka směrem nahoru). Povedlo se?


od 27. do 30. dubna

stránky 112 - 115

PONDĚLÍ

strana 112 - článek SEŠUP

ÚTERÝ

strana 113 - pěkně přečti básničku K ČEMU JSOU HOLKY A KLUCI NA SVĚTĚ

Do písanky s opičkami přepiš 3. sloku:

Na potoce staví jezy, loví lvy a vorvaně, vymýšlejí vynálezy, chytí hvězdu do dlaně.

STŘEDA

STRANA 114 - básnička KAŽDÝ MLUVÍ TAK, JAK UMÍ

pracovní list - víš,jak se zvířata ozývají? Kdo nemá možnost tisku, zkusí si alespoň ústně

od 20. do 24. dubna

stránky 108 - 111

PONDĚLÍ 20/4 - strana 108 - 

1) pěkně přečti básničku VRÁTKA - dokážeš si ji zapamatovat a říct zpaměti? Jsou to vlastně dvě věty - otázka a odpověď.

2) BĚLÁSEK - po přečtení článku můžete vytisknout pracovní list a doplnit v něm slabiky. Kdo nemá možnost tisku, může se alespoň pokusit běláska namalovat - vzor je ve Slabikáři i na pracovním listu - a chybějící slabiky doplnit ústně 

3) básnička ŠEL JANEČEK NA KOPEČEK je vlastně rozpočítadlo (jedno jsme už měli na str. 90 - Stojí javor...). Zkus se rozpočítat s někým, kdo je s tebou doma. Vítěz by měl dostat něco za odměnu!

ÚTERÝ a STŘEDA 21. A 22. 4. - strana 68 a 109

Úplně poslední nová písmena Ď, Ť, Ň v našem Slabikáři. Ti šikovní asi vědí, že v abecedě jsou ještě písmena, která jsme letos neprobrali - Q, W a X. Ale ta si necháme do druhé třídy, jelikož jsou to písmena celkem vzácně se vyskytující a pro čtení je v první třídě nevyužijeme.

V ÚTERÝ trénujte čtení slov s písmeny Ď, Ť, Ň nejprve na jednotlivých slovech ve Slabikáři na str. 68

Ve škole bychom si při této příležitosti vysvětlili, že vlastně existují tři možnosti, jak zapsat slabiku, ve které naše ouško slyší hlásku Ď, Ť, Ň. POZOR! OČI ALE MŮŽOU VIDĚT TOTO:

ĎA - ĎO - ĎU, ale tady je háček jinde , a tady není vůbec DI

ŤA - ŤO - ŤU, ale tady je háček jinde , a tady není vůbec TI

ŇA - ŇO - ŇU, ale tady je háček jinde ,a tady není vůbec NI

Toto bychom ve škole procvičovali - prosím trénujte a zkoušejte děti, jak by tyto slabiky napsaly - můžete slabiky diktovat a dítě je zapisuje, případně stačí, když řekneme - jak napíšeš např. slabiku: " - napíšu D a E s háčkem" nebo "DI - napíšu D a měkké I" nebo "ĎA napíšu D s háčkem a A". Pro machry je možno diktovat celá slova - př. HODINY, DĚTI, NĚCO, NIKDO, ŇAFÁ, ŤUKÁ, ...

VE STŘEDU pokračujeme ve Slabikáři na straně 109

VE ČTVRTEK dočteme článek na str. 110 +  článek ŠTĚŇÁTKO

V PÁTEK - str. 111 - básničky

Krátkou básničku KLUBKO se nauč zpaměti

MLÁĎATA - hezky přečti a zopakuj si názvy mláďat

MÁME ŠTĚNĚ MATĚJE - hezky přečti a můžeš si ji i zazpívat

a tady jsou k této  básničce úkoly

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/basen1.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/basen2.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/basen3.htm 

ÚKOLY pro týden od 14. do 17. dubna 

stránky 104 - 107

ÚTERÝ A STŘEDA 14. A 15. DUBNA - slabikář STRANY 104 a 105 - KUŘÁTKO

Nově čteme slova se slabikami DĚ - TĚ - NĚ -

čtení jednotlivých slov s těmito slabikami natrénujme napřed na stránce 66 ve Slabikáři - význam některých slov si vysvětlete - např.  co jsou dějiny, co  je dějepis, co a jak se těží, co je jeviště a úplněk, jak se věci potěžkávají - zkuste si nějaké 2 věci ve své blízkosti potěžkáním porovnat - př. pouzdro a Slabikář - můžete je pak i zvážit na kuchyňské váze (tahle slova a jejich význam bychom si spolu ve škole vysvětlovali). 

Dále bych dětem ve škole zdůraznila, že když budou zapisovat slova s těmito slabikami DĚ-TĚ-NĚ, NIKDY je nemůžou zapsat ĎE - ŤE - ŇE (možná se tomu usmíváte, ale mám tu zkušenost, že děti takhle slova zapisují a myslí si, že to tak může být, že je to stejné jako dě-tě-ně. Podobně někdy utvoří slabiky ĎI (viděla jsem napsáno i ĎI či ĎY, ŤI i ŤY, ŇI i ŇY). Vyzkoušejte si pár takových slov napsat - diktujte slova ze Slabikáře na str. 66  a nechte je dětmi na kus papíru tiskacími písmeny napsat.

Článek KUŘÁTKO po přečtení vybízí k povídání o domácích zvířatech

Napřed trošku zvesela - písničky:

Když jsem já sloužil

A ještě tato - Krávy, krávy, jak si vlastně povídáte

Máte-li možnost tisku, vytiskněte si pracovní list - omalovánka se spojením mládě + dospělé zvíře. Zopakujme si učivo PRVOUKY - názvy domácích zvířat a pojmenování jejich mláďat

ČTVRTEK 16. DUBNA - SLABIKÁŘ STR. 106 - Květináč

Čteme slova se slabikami BĚ - PĚ - VĚ - MĚ 

- nejprve trénink na jednotlivých slovech ve Slabikáři na straně 67

Pak přečtěte alespoň dvakrát článek KVĚTINÁČ na straně 106 ve Slabikáři

Ve škole bychom si po přečtení tohoto textu udělali pokus - nechali naklíčit pár fazolek (na talířek mezi 2 mokré ubrousky - každý den namočte a pozorujte, jak se fazolka zvětšuje, praská a vystrkuje klíček - trvá to jen pár dní. Pak můžete naklíčená semínka zasadit např. do kelímku od jogurtu - nezapomeňte do něj udělat do dna dírku (nemáte-li květináč) a pravidelně zalévat - poroste jako z vody!

A kdo nemá ani fazolku, může se aspoň mrknout na video - co vyroste za 6 dní - ZÁZRAK! 

od 6. do 13. dubna 2020

stránky 99 - 103

pondělí 6. dubna

nové písmeno ch, Ch - str. 99

čtení slov s novým písmenem můžete trénovat také na straně 64 ve Slabikáři
Pro ty, kteří mají možnost tisku přikládám pracovní list - jsou na něm tyto úkoly

1) vymaluj písmeno CH

2) v básničce o nemocném slonovi vyhledej a zakroužkuj všechna CH

3) do slov pod básničkou doplň písmeno H nebo CH

úterý 7. 4. + středa 8. 4. strany 100 a 101 - text je trošku obtížnější

Velikonoce - strany 102 a 103

Kromě toho, že se můžou (hlavně kluci) naučit dvě nové koledy, naučíme se na těchto stranách číst a rozlišovat mezi slabikami

DY - DI, TY - TI, NY - NI

Naučíme se rozlišovat tyto slabiky nejen zrakem, ale i sluchem. Dítě by mělo ouškem rozlišit tvrdou a měkkou slabiku - to znamená poznat, zda má být ve slově napsané I nebo Y. Trénujte to tak, že dospělý říká nahlas tyto slabiky, později třeba i slova s těmito slabikami a dítě může odpovídat - zda ve slově slyší měkkou nebo tvrdou slabiku, může tvrdou a měkkou slabiku předvést dotykem na něco měkkého (polštářek, vlastní tvář, houbička na nádobí...) nebo tvrdého (stůl, dřevěná kostka, vlastní koleno), může si vyrobit kartičky s I a Y a ukazovat.

Dobře trénovat rozlišování slabik DY -DI, TY -TI, NY - NI můžete tady

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini1.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini2.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini3.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini4.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini5.htm 

v týdnu od 30. března do 3. dubna

stránky 93 - 98

strany 93 - 94 - pondělí, úterý - pohádka O veliké řepě 

Kdo má možnost tisku - vkládám pohádkovou omalovánku. Můžete si vymalovat, zahrát, každý obrázek opatřit nadpisem, vyrobit pohádkové leporelo - fantazii se meze nekladou


strana 96 - středa - básničky se naučte hezky přečíst, jednu si vyber a nauč se ji nazpaměť - Ne básničku TMA   .-)

strana 97 - čtvrtek - nové písmeno gG - čtení slov s tímto písmenem můžeš trénovat také na str. 63

a tady je pracovní list, pro ty, kteří mají možnost tisku. Ostatní si mohou obrázek k novému písmenu namalovat (podobně jako u písmene řŘ minulý týden)

Tady jsou také odkazy na procvičování přes počítač

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenog2.htm

strana 98 - pátek - nové písmeno fF - čtení slov s tímto písmenem můžeš trénovat také na str. 64

a tady je pracovní list, k novému písmenu fF pro ty, kteří mají možnost tisku. Ostatní si mohou obrázek namalovat (podobně jako u písmene řŘ minulý týden)

Tady jsou také odkazy na procvičování přes počítač

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenof1.htm

v týdnu od 23. března do 27. března

stránky 89 - 92

pracujme s novým písmenem Ř

Kdo má možnost, může si vytisknout pracovní list k písmenu Ř (tlačítko níže- STÁHNOUT)
- list si můžete vybarvit
- vymalovat písmeno řŘ, 
- v básničce (která je trochu jazykolamem - můžete si ji spolu zkusit říct, případně se ji i naučit zpaměti) vyhledat všechna řŘ, 
- k tiskacímu písmenu můžete zkusit podle slabikáře připsat i psací tvary písmena řŘ.
Kdo nemá možnost tisku, může si takový plakátek k písmenu řŘ vyrobit sám - třeba takhle 
(obrázek začínající hláskou Ř si můžeš vymyslet sám)

Video k písmenu řŘ a náměty na procvičováni tady

https://slideplayer.cz/slide/3398468/

pět cvičení na písmeno řŘ také zde: https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenori1.htm

a mnoho úkolů i zde: https://www.onlinecviceni.cz/exc/list_topic_cj1.php

Dobře trénovat rozlišování slabik DY -DI, TY -TI, NY - NI můžete tady

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini1.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini2.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini3.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini4.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/ditini5.htm 


předvelikonoční týden


pro radu a pomoc pište na mail zsams.ryzoviste@email.cz nebo volejte 739 053 844
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky