český jazyk

Děkuji holčičkám, které mi na mail poslaly výsledky doplňovacích cvičení - bohužel ne všechny. Stále máte šanci - těším se na další.



Těším se na vás v pondělí 25. května

úkoly 

pro týden od 18. do 22. května

PONDĚLÍ - na zahřátí opakování - určování sloves
https://www.liveworksheets.com/dy166098lo - pošli mi výsledek na mail - DÍK!
 a jedna vzpomínka na vzory podstatných jmen
https://www.liveworksheets.com/ma162167ps - pošli mi výsledek na mail - DÍK!

+ do školního sešitu opiš cvičení 4a na straně 106 v učebnici

ÚTERÝ - naučíme se určovat u sloves (kromě osoby, čísla a času) ještě ZPŮSOB

PAMATUJ SI

U sloves rozlišujeme tyto  3 slovesné způsoby:
               oznamovací              rozkazovací              podmiňovací

                     podívej se ještě na video - vysvětlí ti to

v pracovním sešitě udělej stranu 62 - 

pusť si k tomu písničku z prvního cvičení

správné odpovědi najdeš tady

STŘEDA - procvičujeme určování způsobu sloves

https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa3/zpusob1.htm

https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa3/zpusob2.htm

https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa3/zpusob9.htm 

https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-slovesa-zpusob-1-uroven/1260

https://kaminet.cz/ces/casovani/_slovesa1.php - tenhle výsledek prosím na mail - díky


ČTVRTEK - podmiňovací způsob - VYJADŘUJE podmínku

součástí podmiňovacího tvaru slovesa je sloveso 

BÝT ve tvaru BYCH, BYS, BY, BYCHOM, BYSTE - prohlédni si tabulku

pusť si písničku plnou podmiňovacích tvarů sloves KDYBY TADY BYLA TAKOVÁ PANENKA - kolik tvarů sloves v podmiňovacím způsobu napočítáš? (víc než 25 - kolik přesně?)

Do školního sešitu udělej cvičení 2 a) + c) ze strany 108 v učebnici

a tohle cvičení https://www.liveworksheets.com/er419235ks  - prosím pošli výsledek na mail


pro týden od 11. do 15. května

nejprve děkuji za vypracování obou testů a vkládám vyhodnocení toho velkého o vzorech podstatných jmen - dopadlo to výborně, děkuji.

PONDĚLÍ - nejprve krátké opakování - určování času u sloves 

- ze stránek KAMINET mi pošli výsledek na mail

https://kaminet.cz/ces/casovani/_cas1.php 

https://kaminet.cz/ces/casovani/_bytcas1.php 

Minulý týden jsme si také zopakovali, co je to INFINITIV  neboli  NEURČITEK (= tvar slovesa v neurčitém tvaru, nelze určit ani osobu ani číslo ani čas)

Zopakuj si tedy vyhledávání infinitivu v textu zde: https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa2/infinitiv2.htm

a tvoření neurčitého tvaru taky tady: https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa2/infinitiv3.htm

a tu https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa2/infinitiv6.htm

https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa2/infinitiv7.htm 


ÚTERÝ - časování sloves v budoucím čase

do sešitu napiš:

 cvičení 4 ze strany 103 v učebnici takto - př.: 

v učebnici je: my (píšeme) ..............ty do sešitu přepíšeš v budoucím čase my napíšeme 

v učebnici je: chlapci (lyžují) ..............ty do sešitu přepíšeš v budoucím čase chlapci budou lyžovat

cvičení 6 ze strany 103  a

cvičení 7 ze strany 103 

věty převedeš do budoucího času - teprve se vše stane. Takže v učebnici je věta

Ondra jel na výlet do Prahy................. ty do sešitu napíšeš Ondra pojede na výlet do Prahy.


STŘEDA - pracovní sešit str. 60 - všechna cvičení - výsledky pro kontrolu zde:

ČTVRTEK - časování sloves v minulém čase - přečti a zapamatuj si

do sešitu napiš cvičení 2 na straně 104 a cvičení 5 na straně 105

PÁTEK - pracovní sešit - strana 61 - cv. 1,2,3,4

PRO KONTROLU PŘIKLÁDÁM ŘEŠENÍ ÚKOLŮ

pro týden od 4. do 7. května

PONDĚLÍ - TEST

Tento týden se ještě vrátíme k podstatným jménům a jejich vzorům. Vyplňte prosím opakovací test

1) klikni na tento odkaz https://b.socrative.com/login/student/ 

2) Do rámečku s nápisem Room name napiš  RYZOVISTE4 a posuň se na další stranu klikem na tlačítko JOIN

3) Na další straně se objeví tabulka s nápisem Enter your name - to znamená vlož své jméno  - stačí napsat křestní

4) Po zadání jména klikneš na DONE a jsi v testu. Obsahuje 20 otázek na vzory podstatných jmen, ale nelekej se - budeš jen vybírat z 5 nabízených možností jednu, někde dvě správné. Dobře si čti otázku. Mezi otázkami se můžeš posunovat a vracet se k nim. Po skončení práce klikni na oranžový nápis nahoře vpravo FINISH QUIZ. Kvíz bude k dispozici do čtvrtku 7. května.

ÚTERÝ - PROCVIČ SI URČOVÁNÍ SLOVES S FLINSTOUNOVÝMI -yaba-daba-doo! 

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/slovesa/flinstounovi/cviceni.html

- zopakujeme si, co je SLOVESO ZVRATNÉ

Do školního sešitu napiš cvičení 2 z učebnice na straně 99. 

Splň i úkol b) (infinitiv = neurčitek, končí obvykle koncovkou -t, př. psát, číst)

a úkol c) vyhledej ZVRATNÁ SLOVESA - jsou jen 3, nespleť si je z předložkami - pročti si znovu radu v rámečku o pár řádků výš


STŘEDA - dnes bychom se spolu ve škole zabývaly SLOVESY V PŘÍTOMNÉM ČASE.

Pro správné psaní sloves v přítomném čase platí toto důležité pravidlo:

(a moje oblíbená poznámka - zapamatuj si to až do roku 2100, pak ho můžeš zapomenout)

V pracovním sešitě udělej celou stránku 59.

  • cv. 1 - Úkol a) je velmi snadný s obrázkovou nápovědou. Úkol b) po podtržení sloves vlnovkou na otázku odpověz jen ústně.  Úkol c) - podstatná jména z první básničky přepiš do školního sešitu a urči (je jich 5)
  • cv. 2 - úkol c) nedělej :-)))
  • cv. 3 - úkol b) splň jen ústně
  • cv. 4 a) i b) 
ČTVRTEK - shrnutí a opakování

  • na tomto odkazu je snadné cvičení k procvičení určování času u sloves


  • Do školního sešitu napiš cvičení 4 na straně 101 v učebnici.

 a nakonec krátký on-line test - na 5 minut - jen 2 možnosti na výběr - na správné tvary slovesa BÝT v přítomném čase - klikni na odkaz


pro týden od 27. do 30. dubna

PONDĚLÍ

- opakování určování osoby, čísla a času u sloves

  • v pracovním sešitě udělej cvičení 2 na straně 57
  • procvičuj určování osoby, čísla a času na těchto cvičeních

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&search_mode=search&class=3&subject=%C4%8Cesk%C3%BD+jazyk&search1=05.+Slovesa#seli

ÚTERÝ

- ve škole bychom se spolu naučily rozlišovat mezi těmito TVARY SLOVES

1) TVAR JEDNODUCHÝ A SLOŽENÝ

2) TVAR URČITÝ A NEURČITÝ

Podívej se na video - ještě jednou ti to vysvětlí

pracovní sešit strana 58 - cv. 1 

+ procvič si rozlišování jednoduchých a složených tvarů také na tomto jednoduchém  cvičení 

https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa1/slovesa5.htm

STŘEDA

procvičování slovesného tvaru určitého a neurčitého - cvičení 2 a 3 na straně 58 v pracovním sešitě

ČTVRTEK

Pracovní sešit strana 58 - cv. 4

 + pro zopakování - snadný test na určování sloves: 

https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/slovesa1/slovesa10.htm



pro týden od 20. do 24. dubna

PONDĚLÍ:

Nejprve trochu opakování - dokončily jsme kapitolu o vzorech podstatných jmen.

Doufám, že vám teď už nedělá problém určit vzor a správně podle něj doplnit do koncovky Y nebo I.

Všechno si to můžete ještě naposledy připomenout a zopakovat u těchto videí

Své znalosti prověř tady na souhrnném procvičování - doufám, že budeš mít samé jedničky!

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-muzskeho/znamkovane-diktaty/cviceni7A.htm

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-muzskeho/znamkovane-diktaty/cviceni7B.htm

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-muzskeho/znamkovane-diktaty/cviceni7C.htm

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-muzskeho/znamkovane-diktaty/cviceni7D.htm

ÚTERÝ:

Pokračujme v procvičování - na tomto odkazu je 10 doplňovacích cvičení. Nemusíš dělat všechna, ale když budeš úspěšná na 75%, je to jen na dvojku. Kdo chce jedničku, musí být úspěšný na více než 80 %. Tak do toho! 

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=4&subject=%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk&search1=05.+Podstatn%C3%A1+jm%C3%A9na+-+rod+mu%C5%BEsk%C3%BD&topic=02.+Sklo%C5%88ov%C3%A1n%C3%AD+-+dopl%C5%88ov%C3%A1n%C3%AD+i%2C+%C3%AD+%2F+y%2C+%C3%BD+%28v%C4%9Bty%29#selid

+ do školního sešitu opište cvičení 2 ze strany 94 v učebnici.

STŘEDA:

Poslední opakovací den.

Do školního sešitu opiš cvičení 3 ze strany 94 v učebnici.

V pracovním sešitě udělej OPAKOVÁNÍ S MAGIKEM Č. 4 - test na PODSTATNÁ JMÉNA. Doufám, že po návratu do školy nalepím všem zlatou nálepku za bodový zisk.

ČTVRTEK

Začínáme si povídat o SLOVESECH. Napřed - co už víme: (klikni na obrázek - zastaví se a pak si ho můžeš dobře přečíst a zapamatovat)

Všechno, co už o slovesech víme si ještě znovu připomeň také na tomto videu

Víme, že slovesa patří mezi slovní druhy OHEBNÉ (mění tvar), na rozdíl od podstatných jmen, která se SKLOŇUJÍ, slovesa ČASUJEME. V řadě slovních druhů mají číslo 5.

Vyhledávání a poznávání slovesa v textu si zopakuj a procvič tady:

https://www.gramar.in/cs/test.php?g_idt=5e9c251f74db8  

https://www.gramar.in/cs/test.php?g_idt=5e9c7fe78b939

https://www.gramar.in/cs/test.php?g_idt=5e9c2a2f3f9cc 

Bohužel jsem zjistila, že tyto odkazy na procvičování vyhledávání sloves fungují jen částečně. Cvičení na vyhledávání sloves najdete tak, že na této stránce najedete

na 4. ROČNÍK - v prostředním sloupečku klikněte na Najdi slovesa (viz obrázek). 

na další cvičení se posuneš po vyhodnocení toho prvního - jsou dvě možnosti na co kliknout

a určování osoby čísla a času natrénuj zde:

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/slovesa/mluvnicke-kategorie/cviceni1.htm

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/slovesa/mluvnicke-kategorie/cviceni2.htm

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/slovesa/mluvnicke-kategorie/cviceni3.htm

Když to budeš zvládat na jedničku, stačí tato 3 cvičení. Pokud budou známky horší - musíš procvičovat dál ještě na dalších cvičeních - je jich celkem 10 - posunuješ se nahoře vpravo

PÁTEK

1) Napřed ještě jedno opakovací cvičení na koncovky podstatných jmen tady: https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_koncovky_podstjmen_procvic4.htm

2) V pracovním sešitě udělej na straně 57 cvičení 1 a), b), c)




pro týden od 14. do 17. dubna 

Tento týden bychom se spolu ve škole zabývaly vzory PŘEDSEDA a SOUDCE.

Co je nutné si zapamatovat

POZOR!!! V čem se nejčastěji chybuje?

Překvapivě v 5. pádu, kterým OSLOVUJEME A VOLÁME.

U vzoru SOUDCE: když oslovuji nebo volám na pana dozorce, obhájce, soudce - oslovuji je

PANE DOZORCE!  PANE OBHÁJCE!  PANE SOUDCE!

Na rozdíl od podstatných jmen skloňovaných podle vzoru MUŽ, např. na pana letce, cizince, poslance nebo na chlapce budu volat

PANE LETČE! PANE CIZINČE! PANE POSLANČE! CHLAPČE!

Všechno si ještě poslechni i na tomto videu


Tento týden prosím zpracujte cvičení na straně 55 v pracovním sešitě + 

Do školního sešitu:

1) cvičení 4 na straně 55 v pracovním sešitě je diktát. Poproste někoho, aby vám ho nadiktoval. Udělejte i úkoly připojené za diktátem : 

b) podtrhnout všechna přídavná jména (nápověda: jsou 4)

c) zakroužkovat všechny předložky (nápověda: je jich 6)

2) napiš do sešitu tato cvičení z učebnice na straně 93:

- cvičení 2a: vyznačíš si v sešitě 2 sloupečky a slova z cvičení přiřadíš ke vzoru. Takhle:

PŘEDSEDA             SOUDCE

nemluva                            obhájce

- cvičení 3: slovo v závorce napíšeš v 5. pádu - oslovuješ. Takhle

můj chlapče, ctěný žalobce, ...

- cvičení 4a) doplníš neúplná slova


úkoly pro týden od 6. do 13. dubna

Budeme se zabývat podstatnými jmény rodu mužského neživotného, která se skloňují podle vzoru STROJ

Jak vidíte, je to vzor měkký - ve všech koncovkách je jen "I"

VYPRACUJ VŠECHNA CVIČENÍ KE VZORU stroj 

V PRACOVNÍM SEŠITĚ NA STRANĚ 54

každý den procvičuj i tady

určování vzorů https://www.gramar.in/cs/test.php?g_idt=5e87a8195ccc5 

https://www.kaminet.cz/ces/sklonovani/_vzorymuz1.php 

doplňování i-y - pochlub se a pošli mi tvůj výsledek těchto cvičení na mail 

  https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=54&sel=1

https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=55&sel=1 

https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=56&sel=1 

https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=57&sel=1 


pokyny pro týden od 30. března do 3. dubna


Opakování koncovek podstatných jmen - tady

https://www.gramar.in/cs/test.php

https://www.naucsepsat.cz/pravopis-podstatnych-jmen/

 každý den procvičuj nejméně 15 minut


+ Pracovní sešit str. 53 - vzor MUŽ

zpracuj tento týden všechna cvičení na této straně

vzor MUŽ je vzor MĚKKÝ - to znamená, že ve všech koncovkách je "i"


Nezapomeň na koncovku -OVI, která stejně jako u vzoru PÁN MĚKKÁ

CVIČENÍ 5 na straně 53 V PRACOVNÍM SEŠITĚ NAPIŠ JAKO DIKTÁT.   

(popros někoho, aby ti ho nadiktoval - napiš do školního sešitu)

cvičení na koncovky pro vzor MUŽ zde

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-muzskeho/znamkovane-diktaty/cviceni3A.htm

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-muzskeho/znamkovane-diktaty/cviceni3B.htm






POKYNY pro týden od 23. března 2020:

tento týden nás čekají vzory podstatných jmen rodu mužského PÁN a HRAD

vzor PÁN - VYSVĚTLVKY

Ke vzoru PÁN budou patřit všechna podstatná jména rodu mužského ŽIVOTNÉHO, která mají v 2. pádě koncovku -A - pán bez pána,

takže např. pes bez psa, čáp bez čápa, lev bez lva, Pavel bez Pavla, tatínek bez tatínka, atd.

Úskalí tohoto vzoru spočívá v tom, že existuje tvar PÁNI i PÁNY, takže můžeš vidět napsané slovo           PSI i PSY, LVI i LVY, HOLUBI i HOLUBY.

A na čem to I - Y záleží? Na PÁDU TOHOTO PODSTATNÉHO JMÉNA. PŘÍKLAD:

PSI (kdo? co?) ŠTĚKAJÍ     ale    SLYŠÍM ŠTĚKAT PSY (KOHO? CO?)   nebo JDU SE PSY (S KÝM? ČÍM?)

Pro ty, kteří mají jazykový cit, existuje jednoduchá pomůcka - ukázat si TI nebo TY

TI PSI ŠTĚKAJÍ    a    SLYŠÍM TY PSY.   Musíš ale správně CÍTIT, zda je správně TI LVI SPÍ nebo TY LVI SPÍ. Pokud ten rozdíl necítíš, tuto pomůcku nemůžeš použít a pak musíš vždy dosazovat vzor ve stejném tvaru -

tedy PÁNI ŠTĚKAJÍ, PÁNI SPÍ, SLYŠÍM PÁNY, JDU S PÁNY ...

A ještě jedna důležitá věc - ve 3. a 6. pádu jednotného čísla je koncovka -OVI 

př. - PÁNOVI, TATÍNKOVI, PAVLOVI, HOLUBOVI, ČÁPOVI, ...


vzor HRAD - VYSVĚTLVKY

Ke vzoru HRAD budou patřit všechna podstatná jména rodu mužského NEŽIVOTNÉHO, která mají v 2. pádě koncovku -U - HRAD bez HRADU
ale někdy i -A (př. LES bez LESU i LESA, SÝR bez SÝRU i SÝRA)

Vzor HRAD je vzor TVRDÝ

s jednou vyjímkou - v 6. pádě č. množného můžeš v některých slovech najít koncovku 
-ÍCH
(př. v LESÍCH, na BŘEZÍCH, v ROZÍCH, ... ) 


Pro týden od 16. března jste dostaly 5 pracovních listů zaměřených na opakování vzorů podstatných jmen rodu středního a ženského.

Pokuste se každý den zpracovat jednu stranu. 


Další možnosti procvičování najdete tady:

https://youtu.be/fDVp7eimwTE - video o skloňování podstatných jmen a o vzorech

procvičovací cvičení:

https://www.pravopisne.cz/2020/02/koncovky-podstatnych-jmen-zensky-rod-2/ 

https://skolakov.eu/cesky-jazyk-4-trida/podstatna-jmena-rodu-zenskeho

https://skolakov.eu/cesky-jazyk-4-trida/podstatna-jmena-rodu-stredniho<br> 

https://www.gramar.in/cs/test.php 

https://www.gramar.in/cs/test.php 

https://www.onlinecviceni.cz/exc/list_topic_cj1.php - fůra cvičení na vzory

 

pro radu a pomoc pište na mail zsams.ryzoviste@email.cz nebo volejte 739 053 844
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky