MATEMATIKA
Děkuji, že jsme to spolu zvládli!
Vážení rodiče - kolegové,
děkuji vám za váš zodpovědný přístup a vzornou spolupráci po dobu domácího vzdělávání.
Tento týden bych se s vámi se všemi ráda potkala ve čtvrtek odpoledne na školní zahradě. Rozloučíme se s tímto podivným školním rokem a pobavíme se při hrách a živé hudbě.
Prvňáčky prosím o vrácení učebnice PRVOUKY (tmavě zelená) a MOJÍ PRVNÍ ČÍTANKY - ve středu v průběhu dopoledne nebo nejpozději ve čtvrtek na zahradě.
VYSVĚDČENÍ
SI ROZDÁME V PÁTEK 26. ČERVNA V 8:00 HOD.
PODROBNÉ INFORMACE TAKÉ TADY: https://www.skola-ryzoviste.cz/news/informace-k-poslednim-dnum-skolniho-roku/
ÚKOLY
pro týden od 22. do 26. června
V učebnici matematiky nám zbylo jen bludiště a zlevněné hračky - prosím dokončete.
Na tomto odkazu (spíše v druhé polovině stránky) si vybírejte procvičovací cvičení - je jich tam fůra
https://skolakov.eu/matematika-1-trida/scitani-a-odcitani-do-20
pro týden od 15. do 19. června
v pracovním sešitě strany 58 - 61 + pracovní listy (podle pokynů níže)
PONDĚLÍ - strana 58
ÚTERÝ - strana 59
STŘEDA - strana 60
ČTVRTEK - strana 61
PÁTEK - dodělejte, co jste nestihli
V průběhu týdne si podle časových možností vybírejte ještě z těchto procvičovacích pracovních listů - ze sedmi zpracujte alespoň čtyři. Ti, kteří nemají možnost vytisknout, počítají z obrazovky nahlas každý den aspoň 15 příkladů - pracovní list si vyberte
+ další procvičování na těchto odkazech
https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=1&subject=Matematika&search1=10.+%C4%8C%C3%ADseln%C3%BD+obor+0%E2%80%9310+a+0%E2%80%9320+bez+p%C5%99echodu+des%C3%ADtky#selid
trocha geometrie
https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=1&subject=Matematika&search1=12.+Geometrie#selid
chvilku vás potrápí i tahle jednoduchá sčítací hra
https://www.turtlediary.com/game/addition-one-digit-with-one-digit-numbers.html
a tahle už je pro borce
pro týden od 8. do 12. června
strany 54 - 57
PONDĚLÍ: strana 54 + procvičování na těchto odkazech:
snadné: https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/rybarime/priklady1.html
pro machry: https://www.skolasnadhledem.cz/game/1442
ÚTERÝ - strana 55
Čísla se rozkládají vždy na 10 + zbytek, takže např. 15 rozdělíme na 10 a 5, 17 na 10 a 7, atp.
Ke cv. 2 jen připomenu, že správný výsledek NENÍ 4
+ pracovní list na procvičování počítání v druhé desítce zde:
Kdo nemá možnost tisku, počítá zpaměti u obrazovky, nebo můj domácí kolega učitel přepíše příklady na papír
STŘEDA - strana 56 + odpočinkový PL
ČTVRTEK - strana 57 - odčítání do 20
o rozdělování prvního čísla platí totéž, co na straně 55. Rozdělíme na 10 a zbytek, takže např. 20 rozdělíme na 10 a 10, 19 na 10 a 9, atd.
Odčítání procvičujme také tady:
https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/matematika/1.rocnik-m/scitani-odcitani-do20/do-dvaceti6.htm
https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/matematika/1.rocnik-m/scitani-odcitani-do20/do-dvaceti7.htm
https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/matematika/1.rocnik-m/scitani-odcitani-do20/do-dvaceti8.htm
PÁTEK - dodělejte, co jste nestihli
procvičujte zde:
https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/matematika/1.rocnik-m/scitani-odcitani-do20/do-dvaceti9.htm
https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/matematika/1.rocnik-m/scitani-odcitani-do20/do-dvaceti10.htm
pro týden od 1. do 5. června
ÚTERÝ - strana 51, cv. 1 + pracovní list - trochu odpočinkový
STŘEDA - strana 51, cv. 2 + pracovní list
ČTVRTEK - strana 52 - slovní úlohy. Budeme řešit početně (tzn. zapíšeme řešení jako matematický příklad) a graficky (tzn. vybarvením dílečků na číselné ose). Nezapomeneme na odpověď. + Pracovní list
PÁTEK - strana 53
pro týden od 25. do 29. května
stránky 46 - 49
PONDĚLÍ - strana 46
cv. 1 - napíšeme krásně dva řádky číslice 19, číslice oddělujeme od sebe čárkami
cv. 2 - dvěma pastelkami vybarvíme 19 dílků - 10 jednou barvou, 9 jinou barvou
cv. 3 - diktujeme: napiš číslo 15, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo hned za pětkou, napiš číslo o 10 větší, napiš číslo o 3 menší, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo o 6 větší, napiš číslo hned za ním, napiš číslo o 8 větší, napiš číslo menší než 15 ale větší než 13.
cv. 4 - vymalujeme, očíslujeme - do každého rajčátka napiš krasopisně číslice od 1 do 19
PAMATUJ - prohlédneme příklady v rámečku. Můžete si zkusit zahrát Kimovu hru na paměť - dívej se 1- 2 minuty na příklady v rámečku, pak zavři sešit a zkus je všechny napsat (případně vyjmenovat - zapisovat může maminka)- kolik si jich pamatuješ. Ústně zkoušíme i rozdělování číslice na desítku a ten zbytek - např. 18 se rozdělí na 8 a ....... nebo 19 se rozdělí na 10 a ..........
Můžete zkusit také "POCHODOVACÍ OPIS" Pracovní sešit s příklady dejte do vedlejší místnosti. Dítě si musí jít příklad přečíst, zapamatovat a vrátit se zapsat příklad na papír. Kdo má špatnou paměť, hodně se nachodí - musí jít víckrát. Na kolik "nabrání do paměti" to zvládnete ?
cv. 5 - postupujte ve směru šipek
ÚTERÝ - strana 47
cv. 1 - čísla pište malá - snažte se přesně pod každou tečku - dle obrázku
cv. 2 - do každého domečku vymyslete 4 příklady na + i - tak, aby se výsledek rovnal číslu v komínu
cv. 3 a sloupeček zvládnete bez nápovědy
+ pracovní list
STŘEDA - strana 48
cv. 1 - napíšeme krásně dva řádky číslice 20, číslice oddělujeme od sebe čárkami
cv. 2 - dvěma pastelkami vybarvíme 20 dílků - 10 jednou barvou, 10 jinou barvou
cv. 3 - diktujeme: napiš číslo 19, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo hned za devítkou, napiš číslo o 10 větší, napiš číslo o 5 menší, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo o 3 větší, napiš číslo hned před ním, napiš číslo o 10 větší, napiš číslo menší než 19 ale větší než 17.
cv. 4 - vymalujeme, očíslujeme - do každé papriky napiš krasopisně číslice od 1 do 20
PAMATUJ - prohlédneme příklady v rámečku. Můžete si zkusit zahrát Kimovu hru na paměť - dívej se 1- 2 minuty na příklady v rámečku, pak zavři sešit a zkus je všechny napsat (případně vyjmenovat - zapisovat může maminka)- kolik si jich pamatuješ. Ústně zkoušíme i rozdělování číslice na desítku a ten zbytek - např. 19 se rozdělí na 9 a ....... nebo 20 se rozdělí na 10 a ..........
Můžete zkusit také "POCHODOVACÍ OPIS" Pracovní sešit s příklady dejte do vedlejší místnosti. Dítě si musí jít příklad přečíst, zapamatovat a vrátit se zapsat příklad na papír. Kdo má špatnou paměť, hodně se nachodí - musí jít víckrát. Na kolik "nabrání do paměti" to zvládnete ?
cv. 5 - číselné řady 0 - 20 nebo 20 - 0
ČTVRTEK - strana 49
cv. 1 a 2 - slovní úlohy - Postup: pozorně přečíst - rozhodnout se, zda budeme sčítat nebo odčítat - zapsat příklad - zapsat výsledek do odpovědi
cv. 3 - do každého terče 2x střelili - na červenou linku vytvoř z bodů příklad a vypočítej
+ sloupeček a pracovní list (kdo nemá možnost tisku, počítá nahlas u obrazovky)
PÁTEK
- dodělejte, co jste nestihli + pracovní listy
(dva jsou nepovinné - barevné počítání obsahuje i příklady, které jsou obtížnější a ještě jsme se neučili počítat přes desítku)
pro týden od 18. do 22. května
PONDĚLÍ - strana 40
cv. 1 - napíšeme krásně dva řádky číslice 17, číslice oddělujeme od sebe čárkami
cv. 2 - dvěma pastelkami vybarvíme 17 dílků - 10 jednou barvou, 7 jinou barvou
cv. 3 - diktujeme: napiš číslo 14, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo hned za čtverkou, napiš číslo o 10 větší, napiš číslo o 3 menší, napiš číslo o 2 menší, napiš číslo o 6 větší, napiš číslo hned za ním, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo menší než 14 ale větší než 12.
cv. 4 - vymalujeme, očíslujeme - do každé mrkvičky napiš krasopisně číslice od 1 do 17
PAMATUJ - prohlédneme příklady v rámečku. Můžete si zkusit zahrát Kimovu hru na paměť - dívej se 1- 2 minuty na příklady v rámečku, pak zavři sešit a zkus je všechny napsat (případně vyjmenovat - zapisovat může maminka)- kolik si jich pamatuješ. Ústně zkoušíme i rozdělování číslice na desítku a ten zbytek - např. 17 se rozdělí na 7 a ....... nebo 16 se rozdělí na 10 a ..........
cv. 5 - každá květina představuje dva příklady, jejichž výsledek se rovná číslu v kytce. Chybějící číslo se dopíše do lístku. Obrázková nápověda zde
+ procvičovací pracovní list - půlka dnes, půlka zítra
ÚTERÝ - strana 43
cv. 1 - ubíráme od čísla ve žlutém řádku deset
cv. 2 a 4 - slovní úlohy - zapíšeme příklad a do odpovědi výsledek. Dítě musí samo poznat, zda jde o příklad na sčítání nebo odčítání
cv. 3 - do druhé poloviny tabulky se dopíše číslo menší, větší nebo stejné tak, aby to odpovídalo znaménkům > < = v prvním řádku tabulky. Takže do první tabulky nadepsané a > b budeme do sloupečku pod b zapisovat čísla menší než a
+ vypočítat sloupeček a druhou polovinu pracovního listu z pondělka
STŘEDA - strana 44
cv. 1 - napíšeme krásně dva řádky číslice 18, číslice oddělujeme od sebe čárkami
cv. 2 - dvěma pastelkami vybarvíme 18 dílků - 10 jednou barvou, 8 jinou barvou
cv. 3 - diktujeme: napiš číslo 18, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo hned za osmičkou, napiš číslo o 1 větší, napiš číslo o 3 větší, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo o 2 větší, napiš číslo hned za ním, napiš číslo o 10 větší, napiš číslo menší než 12 ale větší než 10.
cv. 4 - vymalujeme, očíslujeme - vedle každého lístku napiš krasopisně číslice od 1 do 18
PAMATUJ - prohlédneme příklady v rámečku. Můžete si zkusit zahrát Kimovu hru na paměť - dívej se 1- 2 minuty na příklady v rámečku, pak zavři sešit a zkus je všechny napsat (případně vyjmenovat - zapisovat může maminka)- kolik si jich pamatuješ. Ústně zkoušíme i rozdělování číslice na desítku a ten zbytek - např. 18 se rozdělí na 8 a ....... nebo 17 se rozdělí na 10 a ..........
cv. 5 - každá kostička cukru patří do šálku stejné barvy a podle toho do ní dopíšeme číslo tak, aby vznikl příklad, která se rovná číslu v hrníčku. Podobně u nevybarvených kostek - spočítáme příklad a kostku vybarvíme barvou šálku, do kterého patří.
POZOR! V tomto příkladu udělali autoři učebnice 3 chyby - je třeba změnit znaménko mínus na plus u červené kostky a poslední fialové (jinak by příklad nebyl řešitelný). Třetí chyba je u bílých kostek - jedna zůstane nevybarvená - hrníček s číslem 13 není)
+ pracovní list
ČTVRTEK - celá strana 45
ve cv. 2 na modrou linku podle počtu polen zapíšeme příklad a do žlutého rámečku výsledek. Nakonec zapíšeme dvojici, která společně nachystala nejvíce polen
PÁTEK - dodělejte, co jste nestihli a procvičujte - dva pracovní listy, jeden je ale úplná oddechovka
pro týden od 18. do 22. května
pro týden od 11. do 15. května
STRANY 38 - 41
PONDĚLÍ - strana 38
cv. 1 a 2 - slovní úlohy - zapíšeme příklad, kterým úlohu vyřešíme, výsledek zaznamenáme do odpovědi, na číselné ose řešíme graficky, to znamená vybarvením dílečků tak, jak jsme se naučili na předchozích stránkách 34 a 36
cv. 3 - podle vzorové ukázky u prvního příkladu postupujeme dál: kostky dvou barev - jde o příklady na + sčítání
hřebínky - příklady na mínus, odčítáme. První číslo příkladu je vždy 15. Když byl hřebínek nový, měl 15 zoubků, pak se některé vylámaly - ty odečteme.
+ pracovní list. Kdo nemá možnost tisku, počítá nahlas u obrazovky
ÚTERÝ - strana 39
cv. 1 - modrá tabulka - čísla zapsaná pod sebou se sčítají, žlutá tabulka jsou příklady na odčítání
cv. 2 a 3 - kruhy vybarvíte červeně a zeleně dle pokynů a jedno červeně vybarvené číslo zapíšete do červeného čtverečku, jedno zelené do zeleného.
cv. 4 - obrázky se svázanými korálky představují příklady na + (sčítání), roztržené korále jsou příklady na mínus (odčítání) - takže např. u světle zelených korálků bude příklad 13 - 3 = 10, protože na šňůrce bylo 13 korálků, pak se šňůrka roztrhla a 3 korálky se vyvlékly - kolik korálků zůstalo navlečených na šňůrce?
STŘEDA - strana 40
cv. 1 - napíšeme krásně dva řádky číslice 16, číslice oddělujeme od sebe čárkami
cv. 2 - dvěma pastelkami vybarvíme 16 dílků - 10 jednou barvou, 6 jinou barvou
cv. 3 - diktujeme: napiš číslo 12, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo hned za dvojkou, napiš číslo o 10 větší, napiš číslo o 3 menší, napiš číslo o 5 větší, napiš číslo o 10 menší, napiš číslo hned před pětkou, napiš číslo o 10 větší, napiš číslo menší než 13 ale větší než 11.
cv. 4 - vymalujeme, očíslujeme - do každé ředkvičky napiš krasopisně číslice od 1 do 16
PAMATUJ - prohlédneme příklady v rámečku. Můžete si zkusit zahrát Kimovu hru na paměť - dívej se 1- 2 minuty na příklady v rámečku, pak zavři sešit a zkus je všechny napsat (případně vyjmenovat - zapisovat může maminka)- kolik si jich pamatuješ.
cv. 5 - výsledek příkladu v kloboučku se zapíše do nožičky hříbku.
+ pracovní list - procvičování počítání v 2. desítce. Kdo nemá možnost tisku, počítá nahlas u obrazovky
ČTVRTEK - strana 41
cv. 1 - spočítáme kuličky pod jmény a zapíšeme do červených čtverečků, v prostředním čtverečku budou znaménka < > =, porovnáme, který z kluků má víc. Pak zapíšeme jména a počet - o kolik má jeden více a druhý méně - nápověda na obrázku
cv. 2 - na žluté linky zapíšeme příklad a do odpovědi výsledek. Žáček by měl sám poznat, zda půjde o příklad na sčítání nebo odčítání
+ sloupečky - samostatná práce, budou-li výsledky správné - vymalujte usměvavé sluníčko, od 3 chyb více už se bude mračit
PÁTEK - dodělejte, co jste něco nestihli a procvičujte na těchto odkazech
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/scitaodcitdo20_1.htm
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/scitaodcitdo20_2.htm
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/scitaodcitdo20_3.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/jarni-kviti/priklady1.html
nejtěžší typ příkladů zde:
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/jarni-kviti/priklady9.html
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/jarni-kviti/priklady10.html
pro týden od 4. do 7. května
stránky 34 - 37
Začneme počítat příklady v druhé desítce. Hurá!
PONDĚLÍ - strana 34
Ve škole bychom si vysvětlili, že počítat v druhé desítce je stejné jako dosud, jen musíme k jednotkám přidat desítku.
Takže si napřed zopakujeme, že
11 = 10 + 1 12 = 10 + 2 13 = 10 + 3 14 = 10 + 4 15 = 10 + 5
ve cv. 1 na str. 34 si příklad
- nejprve rozložíme na desítku a jednotky,
- pak jednotky spolu sečteme
- nakonec k jednotkám přidáme desítku
Příklad si také můžeme znázornit na barevných dílečcích třemi barvami - desítku jednou barvou a dva sčítance z jednotek jinými dvěma barvami - dle vzoru v rámečku PAMATUJ nebo podle tohoto obrázku
ve cv. 2 - už bez dílečků - rozdělíme velkého sčítance na desítky a jednotky, jednotky spolu sečteme a nakonec přidáme desítku.
Jsou děti, které počítají v druhé desítce snadno a bez problémů. Rozdělovat si příklad nepotřebují.
Pěkné procvičování těchto typů příkladů na webu tady:
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/scitani-do-15/priklady1.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/scitani-do-15/priklady2.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/scitani-do-15/priklady3.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/scitani-do-15/priklady4.htm
ÚTERÝ - strana 35
ve cv. 2 - slovní úlohy - na žluté linky zapíšeme příklad, nezapomeneme napsat výsledek do odpovědi
Pěkné procvičování těchto typů příkladů na webu tady:
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/scitani-do-15/priklady5.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/scitani-do-15/priklady6.htm
STŘEDA - strana 36
podobně jako na předchozích dvou stranách - tentokrát však příklady na mínus - dílečky budeme barvit dvěma barvami a odčítaný počet jednotek škrtat - podle vzoru ve žlutém rámečku - PAMATUJ - nebo podle tohoto obrázku. Dílky škrtáme odzadu.
Procvičovací příklady na odčítání najdete na těchto odkazech:
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/odcitani-do-15/priklady1.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/odcitani-do-15/priklady2.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/odcitani-do-15/priklady3.htm
ČTVRTEK - strana 37
ve cv. 1 podle vzoru v prvním řádku - nezapomeňte započítat do prvního čísla příkladu i snědená jablka.
Ve škole bych dětem řekla - spočítej, kolik bylo jablíček, dřív než se do nich někdo pustil, pak odečti ta snědená.
Procvičovací příklady na odčítání najdete na těchto odkazech:
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/odcitani-do-15/priklady4.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/odcitani-do-15/priklady5.htm
https://skolakov.eu/matematika/1-trida/scitani-a-odcitani-do-20/odcitani-do-15/priklady6.htm
pro týden od 27. do 30. dubna
Instrukce k některým postupům:
PONDĚLÍ - strana 30
cv. 3 - diktujte čísla takto - např.: zapiš číslo 10, zapiš číslo o 2 větší, zapiš číslo o 10 menší, zapiš číslo hned za dvojkou, zapiš číslo větší než 7 ale menší než 9, ...
cv. 5 - škrtá se příklad, který má jiný výsledek než je číslo napsané na dvířkách skříně
Zkoušejte ústně počítání zpaměti zadáváním příkladů ze žlutých rámečků nadepsaných PAMATUJ - strany 22, 24, 26, 28 a 30
+ procvičovací a opakovací pracovní listy
ÚTERÝ - strana 31
cv. 2 - budete potřebovat červenou, modrou a zelenou pastelku. Zelenou pastelkou spojíte zelené tečky od čísla 0 do 20, podobně červenou pastelkou červené puntíky od 0 do 20. Modrou jen modře očíslované tečky od 0 do 3.
cv. 3 - nejprve spočítáme příklady zapsané v kuličkách a podle výsledku příkladu vybarvíme dle barev kuliček v dolíčku - takže např. kulička s příkladem 12 - 12 bude vybarvená modře, 14 + 0 žlutě, atd. Po vybarvení všech kuliček spočítáme všechny modře vybarvené kuličky - ty budou patřit Alešovi - zapíšeme k jeho jménu kolik kuliček jsme vybarvili modře. Honzíkovi patří všechny kuličky vybarvené žlutě - spočítáme a zapíšeme počet žlutých kuliček ke jménu Honzík, atp.
STŘEDA - strana 32
cv. 1 - první vzorový příklad nám ukazuje, že na účtence je třeba zaplatit 13 korun.
Vymalujeme, kolik je to mincí a na žlutou linku zapíšeme, že 13 = 10 + 3
+ Zahrajte si doma na obchod - učte se počítat s penězi. Budete potřebovat desetikorunu a dalších deset korun v drobných (koruny, dvoukoruny, pětikoruna). Zkoušejte platit - např. zaplať - nachystej si - 13 korun. Zkuste i obtížnější verzi - mám zaplatit 13 korun, ale mám jen 10 a 5 korun, nebo dvě desetikoruny - vrátíš mi? Kolik? Plaťte a vracejte si správně v druhé desítce (více než 10, méně než 20).
cv. 2 - podle vzorového prvního řádku postupujte dále. Pozor na slovíčka více a méně
ČTVRTEK - strana 33
+ procvičujte tady - vyberte si několik cvičení z této nabídky
10 cvičení na tomto odkazu
+ další tři tady
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/3opakovani_1.htm
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/3opakovani_2.htm
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/3opakovani_3.htm
pro týden od 20. do 24. dubna
Instrukce k některým postupům:
strana 26 - cv. 1,2,3,4 podobně jako na předchozích stranách 22 a 24
cvičení 5 - trošku obtížnější - do malých želviček se dopíše takové číslo, aby se pak příklad rovnal 13. Podobně - do kytičky vepíšeme takové číslo, aby vznikl příklad, jehož výsledek se rovná 11.
strana 27
cvičení 1) první dvě tabulky jsou příklady na sčítání - číslo v prvním řádku se sečte s číslem pod ním
a 1 7
b 2 2
a+b 3 9
podobně druhé dvě tabulky - příklady na mínus
strana 28 - cv. 1,2,3,4 podobně jako na předchozích stranách 22 a 24 a 26
cvičení 5 - pozor na šipky - můžete postupovat pouze směrem, kterým ukazují šipky - tedy shora dolů nebo zleva doprava
strana 29 - cv. 2 - do schůdků se zapisuje číselná řada - čísla, jak jdou za sebou
cv. 5 stejně jako na straně 28- postupujte jen ve směru šipek.
a pracovní listy - ti, kteří nemají možnost vytisknout budou procvičovat sčítání a odčítání ústně
pro týden od 14. do 17. dubna
stránky 22 -25
cv. 2 - vyznačme prvních deset dílečků jednou barvou, čísla v druhé desítce jinou barvou (podobně jako na str. 17)
str. 23 - středa
str. 24 - ČTVRTEK
str. 25 - PÁTEK
V týdnu od 6. do 13. dubna
strany 17 - 21
Začínáme počítat v druhé desítce - hurá!
3) přiřadíme číslo k počtu prvků - spočítáme počet předmětů v jednotlivých kroužcích a čarou spojíme s odpovídajícím číslem - např. 11 koláčků spojíme s číslem 11
str. 18 - ČÍSELNÁ ŘADA VZESTUPNĚ (0,1,2,.....) A SESTUPNĚ (20,19,18,....)
str. 19 a 20 - ČÍSELNÁ ŘADA - PROCVIČOVÁNÍ
CV. 1/19 - SPOJTE HROMÁDKY POZPÁTKU - OD 20 K JEDNÉ
CV. 2/19 - VYMALUJ TOLIK OKÝNEK, KOLIK OZNAČUJE MODRÁ ČÍSLICE NA ZAČÁTKU ŘÁDKU (př. za číslicí 19 vymalujeme devatenáct okýnek)
CV. 1/20 VYZNAČ DRÁHU AUTA - KUDY PROJELO - OD 1 DO 20, ŠIKOVNĚJŠÍ SI TO ZTÍŽÍ A VYBARVÍ OD 20 K JEDNÉ
CV. 2/20 DO KAŽDÉHO ŽLUTÉHO OVÁLU NAMALUJEME TOLIK GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ (trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh) KOLIK UDÁVÁ ČÍSLO V ČERVENÉM KOLEČKU
+ PROCVIČOVACÍ ÚKOLY NA ČÍSELNOU ŘADU ZDE:
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/cislado20_1.htm + 5 DALŠÍCH NA KTERÁ SE POSUNETE TLAČÍTKEM NA HORNÍM ŘÁDKU STRÁNKY
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/cislado20_7.htm + 4 DALŠÍ
https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&search_mode=chapter&class=1&subject=Matematika&search1=09.+%C4%8C%C3%ADseln%C3%BD+obor+0%E2%80%9320+bez+p%C5%99echodu+des%C3%ADtky#selid - 10 CVIČENÍ NA VÝBĚR
strana 21 - opakovací a procvičovací
cv. 1 - provázek, který nakreslíš bude procházet mašličkami v pořadí od nuly do 20
v týdnu od 30. března v matematice strany 11 -16
Instrukce k některým postupům:
strana 11 - nejtěžší typ příkladů je ten, kde chybí první číslo v příkladu na odčítání
př. □ - 3 = 3 - děti mají tendenci napsat výsledek nula, protože vidí číslo tři, znaménko mínus a číslo tři. Vysvětlím, že to není příklad 3 - 3 = 0, to by nula byla na konci.
Vysvětluji jim to např. na sáčku bonbonů - na začátku je sáček s bonbony, neví s kolika. Tři bonbony sní a na konci v sáčku ještě tři bonbony zbyly - kolik bonbonů bylo v sáčku na začátku.
Jiné děti rády počítají s penězi - můžete prázdné okýnko brát jako peněženku - nevíte, kolik je v ní peněz, ale když v obchodě zaplatí prodavači 3 koruny a tři koruny mu na konci zůstaly - kolik bylo v peněžence na začátku? - můžete to doma na penězích nebo na bonbonech vysvětlit.
str. 12 - váhy
na jedné straně miskových vah je příklad - ten vypočítají a výsledek vepíší doprostřed vah k ručičce. Na druhou misku vymyslí jiný příklad se stejným výsledkem. Pro nápovědu přikládám obrázek.
Pokuste se vymýšlet různé příklady na plus i mínus - neopakovat stále jeden a tentýž
str. 13 - do sýrů se doplní číselná řada 0 - 10 podle šipek
cv. 1 - do červených a žlutých okýnek se doplní čísla tak, aby výsledek příkladu byl roven číslu v červeném kroužku - takže první příklady budou
1 + 5 = 6 a 8 - 2 = 6
druhý blok - první dva příklady 5 + 0 = 5 a 8 - 3 = 5
třetí blok - první dva příklady 2 + 2 = 4 a 8 - 4 = 4
cv. 2 - do červeného rámečku se vepíše číslo tak, aby vyhovovalo znaménku < nebo >
př. modrý kruh - číslo větší než 6, čísla v modrém kruhu menší a šestka
se škrtnou
str. 14
cv. 1 - housenka se vybarví podle výsledku příkladu - štětce ukazují barvu
cv. 2 - oprav chyby - příklad, který je vypočítaný správně, může zůstat tak, jak je, chybný výsledek se škrtne a správný se napíše do modrého nebo červeného okýnka
cv- 3 - řada příkladů - začneme na motýlkovi - 8 + 1 = 9 - devítku zapíšeme do pampelišky a pokračujeme podle šipek - další příklad vznikne po napsání devítky: 9 - 6 = ...
str. 15 a 16
počítáme s penězi - můžete vysypat pokladničku nebo si peníze vyrobit z papíru
na str. 15 - příklady na plus - hodnotu mincí zapíšeme jako příklad - vzor nahoře na stránce
tedy 2 + 5 + 2 =
na str. 16 příklady na mínus
nejprve spočítá celkovou sumu peněz a pak škrtnuté mince odečítá - dle ukázky nahoře na stránce
takže první příklad 6 - 2 - 2 =
8 - 5 - 2 =
+ procvičování početních dovedností
1) ústně - dávejte dětem příklady na sčítání a odčítání do deseti
2) procvičujte na počítači - na odkazu níže je mnoho cvičení včetně typů ze strany 11, které dělají dětem potíže. Jsou zde i cvičení zadávaná hlasem - poznáte je podle symbolu amplionku vedle tlačítka PROCVIČIT
v týdnu od 23. března v matematice strany 6 - 10
Instrukce k některým postupům:
str. 6 cv. 1
dítě zapíše do červeného čtverečku číslo odpovídající znaménku - např. v prvním příkladu číslo větší než 4, pak ve žlutém trojúhelníku po tímto příkladem škrtne všechna čísla, která se do červeného rámečku nehodí - takže v prvním žlutém trojúhelníku škrtneme čísla 0,1,2,3,4 - tato čísla se do červeného rámečku nehodí
str. 7 cv. 1
na číselné ose dítě pomocí dvou barev znázorní příklad zapsaný vedle osy ve sloupečku vpravo. Tento typ cvičení děti znají, nemělo by jim dělat potíže. Takže třeba příklad 0 + 10 = 10 znázorní na ose vybarvením 10 dílečků jen jednou barvou (0 dílečků jednou barvou, 10 dílečků druhou barvou). Druhý příklad 1 + 9 = 10 bude vybarven takto: 1 díleček jednou barvou, 9 dílečků druhou barvou.
Toto cvičení zahrnuje všechny možné kombinace příkladů na + do 10. Prosím procvičujte i ústním zkoušením.
str. 8, cv. 2 a 3
Slovní úlohy. Děti si přečtou, do žluté číselné osy znázorní příklad pomocí 2 barev a do červených čtverečků zapíší příklad číslicemi. Nezapomeňme na odpověď.
str. 9 cv. 1
Podobně jako na str. 7. Jen s tím rozdílem, že při znázorňování příkladů na mínus použijeme jen jednu barvu a číslo, které se odečítá budeme škrtat. Takže třeba příklad 10 - 0 = 10 znázorníme vymalováním 10 dílečků, nic neškrtneme. Příklad 10 - 1 = 9 znázorníme vymalováním 10 dílečků, jeden díleček (poslední, desátý) se škrtne - zůstanou dílečky od nuly po devítku.
Opět prosím procvičujte ústně, míchejte příklady na plus a mínus do 10. Šikovným dětem můžete práci ztížit zadáním tří čísel - př. 1 + 3 + 5 nebo 10 - 2 - 3 nebo 7 + 2 - 6 apod.
str. 10 cv. 2 a 3
Podobně jako na str. 10 - po přečtení zadání vyznačíme řešení příkladu na žluté číselné ose (dílečky se budou škrtat), pak do červených okýnek zapíšeme řešení slovní úlohy číslicemi. Opět - nezapomenout na odpověď.
Pro samostatnou práci u počítače můžete využít tyto stránky
https://skolakov.eu/matematika-1-trida/scitani-a-odcitani-do-10
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/plusaminus1_do10.htm
v týdnu od 16. března dokončit 2. díl , vyzvedněte si 3. díl - v něm zpracujte 3 strany (po str. 5)
Doplňkové úkoly zde:
https://rysava.websnadno.cz/matematika_1.roc/plusaminus1_do10.htm + dalších 7 cvičení