přírodověda
Díky za spolupráci.
Úkoly pro týden od 18. do 22. května:
ŽIVOČICHOVÉ NA POLI
1) přečti si v učebnici strany 80 - 82 (ŽIVOČICHOVÉ NA POLI - BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ, OBOJŽIVELNÍCI, PLAZI, PTÁCI, SAVCI)- názvy a informace si zapamatuj
2) Podívej se na videa o obyvatelích pole
Prohlédni si a pročti také tuto prezentaci
3) v pracovním sešitě udělej cvičení 17 na straně 42 (osmisměrka) a cvičení 18 a) i b) na straně 43
4) OPAKOVÁNÍ - LOUKA, LÉTO, POLE - učebnice strana 81 - PROJDI SI OTÁZKY a odpověz na ně - bude z nich test (tentokrát už ho napíšete ve škole)
Číslování stránek v mojí učebnici se neshoduje s vaší - vkládám pro jistotu ještě obrázek opakovací stránky
pro týden od 11. do 15. května
1. hodina - shrnutí kapitoly o polních plodinách
- v učebnici si prohlédni obrázky a dočti informace o PÍCNINÁCH, TEXTILNÍCH A OSTATNÍCH PLODINÁCH A O PLEVELÍCH NA POLI
- v pracovním sešitě udělej cvičení 12,13 a 15 z kapitoly POLE
- milovnice přírody a pokusů si mohou vyzkoušet pokus 14 - Bramborové bludiště nebo pokus 16 - Hnízdo pro čmeláky. Rádi si pak poslechneme vaše zkušenosti
- následující přehled o polních plodinách vytiskni a vlep do sešitu, kdo nemůže tisknout, musí si opsat - tím se to aspoň snadněji naučí (alespoň modrý a růžový sloupek, oranžový psát nemusíš, ale znát ano).
Protože umět to musíte všechny
- a nakonec si za odměnu pusť tuhle pohádku. Proč? Je o jedné důležité textilní plodině a o tom, jak se zpracovává - odkaz zde: https://www.youtube.com/watch?v=__VW8vuPu_c&t=332s (přes obrázek to prý nefunguje :-(
2. hodina - TEST - prosím otevřete si na tomto odkazu a zpracujte
pro týden od 4. do 7. května
Ekosystém pole.
Nejprve si do sešitu z přírodovědy udělej tento záznam:
Pak si prohlédni tuto prezentaci o rostlinách pole - každou stranu si dobře přečti a prohlédni, také se snaž si vše zapamatovat.
Prezentaci si posunuj sama, podle svého tempa čtení - klikáš na kolečko vedle velké šipky vpravo - na obrázku na něj ukazuje červená šipka. Když klikneš tam, kam ukazuje zelená šipka, uvidíš obrázky na celé obrazovce.
Pozorně sleduj také tato videa o tom, jak se důležité plodiny na poli pěstují a sklízejí
a ještě jedno video - poznávačka obilí. Víš, že podle zrníčka můžeš poznat rostlinu? Zkus to
A poslední úkol tohoto týdne - v učebnici si ve 14. kapitole POLE
- prohlédni obrázek pole - str. 76
- prohlédni obrázky ROSTLINY NA POLI - na straně 77
- přečti si strany 78 a 79 ROSTLINY NA POLI - OBILNINY, OKOPANINY, LUSKOVINY, OLEJNINY
Nakonec si svoje znalosti o polních rostlinách ověř na tomto poznávacím testu - kolik z 19 polních rostlin poznáš. Jestli jich je míň než 10, musíš to zkusit znovu. Tak do toho
Dnes (4. května) jsem ještě kontrolovala funkčnost všech odkazů a tentokrát se mi poznávací test ztratil - nevím, jestli i vám, ale o víkendu tam ještě byl :((
Pro jistotu vkládám jiný - nový - snad už se neztratí
pro týden od 27. do 30. dubna
Venku je nádherně, jaro vrcholí a vstupujeme do nejkrásnějšího období roku - takže vyjdi ven a splň si jen tak pro sebe tyto úkoly:
Také si na záložce ČTENÍ pusť video o rostlinách, které kvetou právě teď - pokud jsi to ještě neudělala.
Tento týden bychom se spolu zabývali novou 13. kapitolou v učebnici - strany 74 a 75 - LÉTO
Zopakuj si nejprve s tímto videem, proč se na Zemi střídají roční období
V učebnici si přečti 13. kapitolu - LÉTO - PŘÍRODA V LÉTĚ - ROSTLINY V LÉTĚ - ŽIVOČICHOVÉ V LÉTĚ.
Odpověz na otázky v růžových rámečcích. Pamatuj si datum letního slunovratu - letos to bude 16 minut před půlnocí 20. června (kvůli přestupnému roku to není 21. června, jak jste se to učili už v 1. třídě)
A nakonec video z našeho kraje
pro týden od 20. do 24. dubna
pokračujeme v tématu LOUKA. Tento týden se podíváme na živočichy na louce.
1) V učebnici pokračuj na stranách 72 a 73 - přečti si o bezobratlých živočiších, ptácích a savcích
2) V pracovním sešitě na str. 38 vyřeš cv. 6 - Doplňovačka. Na str. 39 cvičení 7.
3) Udělej POKUS podle cvičení v pracovním sešitě na str. 39 - cv. 8 - pokus se o pozorování - Jaké barvy lákají včely - vyber si na to slunečný den. Tvoje bádání mne bude zajímat. Můžeš mi o něm napsat nebo udělej fotku na mobil.
4) zajímavá videa o živočiších LOUKY
o životě včel jsi mohla tento týden sledovat video na záložce ČTENÍ
o životě čmeláka tady
o krtkovi - nenosí kalhotky s kapsami, ale dovíte se, např. že umí dobře plavat
o čápu - nenosí miminka, ale žije v páru, který si zachovává věrnost po celý život
o berušce, které budeme v přírodovědě říkat slunéčko sedmitečné, v angličtině ladybird - (vyslov leɪdɪˌbɜːd ) mrkněte se na její vývoj od vajíčka po dospělce - tipněte si, jak dlouho to trvá. Je to v angličtině, ale určitě to pochopíte
a nakonec - o motýlu - otakárku fenyklovém - od vajíčka, přes housenku a kuklu až ke krásnému motýlovi. Mimochodem - anglicky - motýl = butterfly (vyslov batəflai)
pro týden od 14. do 17. dubna
Tento týden budeme pokračovat ve zkoumání ekosystému louky.
V učebnici přírodovědy si prohlédni strany 70 a 71 - jsou nadepsány
ROSTLINY NA LOUCE - TRÁVY - BYLINY - JEDOVATÉ BYLINY
Stánky si nejen prohlédni, ale také přečti všechny informace o rostlinách na louce, ODPOVĚZ SI NA OTÁZKY V RÁMEČCÍCH.
V pracovním sešitě do obrázku na straně 36 vepiš názvy rostlin a živočichů a na straně 37 vypracuj úkoly 2 a 3.
A nakonec jedno hezké video o přírodních ekosystémech
A znovu připomínám - pokus se o HERBÁŘ
pro týden od 6. do 13. dubna - kapitola LOUKA
prohlédni si video https://www.ceskatelevize.cz/porady/10214729714-kapitolky-o-haveti/209572230550001-louka/video/
Vyjdi si na louku, pozoruj první jarní květiny - rozkvetly už fialky, petrklíče, sedmikrásky, podběly? Ve Šternberku ano. Viděla jsem i první pampelišku. Uvidíš už létat i nějaký hmyz?
Pokus se o HERBÁŘ - NÁVOD NAJDEŠ TADY
Ve středu 1. dubna se slaví Mezinárodní den ptactva.
ve výroční den podepsání mezinárodní Konvence o ochraně užitečného ptactva v roce 1906
Dobrovolný úkol: vyfoť na mobil nějakého ptáčka v zahradě nebo na krmítku. Když mi fotku pošleš jako MMS, vystavím ji tady na stránce.
Shrňme si, co by mělo být po dvou týdnech domácí práce hotové:
1) UČEBNICE - KAPITOLA PARK
prohlédly jste si obrázky a přečetly informace o rostlinách a živočiších PARKU
2) namalovaly jste PROJEKT - obrázek parku, ne kterém najdeme nakreslený strom, keř, květinu, ptáka, savce, hmyz - popsané názvy
3) na zadní straně projektu PARK jste napsaly 3 věty o parku v Ryžovišti (nápovědu najdeš níž na této stránce)
4) v PRACOVNÍM SEŠITU - zpracovaná cvičení na str. 33 a 34
v týdnu od 30. března
Do sešitu odpovězte (písemně) na otázky z učebnice - OPAKOVÁNÍ - PARK
JE TAM 13 OTÁZEK. Odpověď na jednu otázku (dle tvého výběru) ti odpustím.
Práci si rozděl na dvě části - dvě vyučovací hodiny - 6 a 6 otázek.
Do sešitu opiš otázku, za ni vyhledej a napiš odpověď, když přidáš k některé odpovědi obrázek, budu nadšená!
V přírodovědě bychom se teď spolu zabývaly ekosystémem MĚSTA (PARKU)
NEJPRVE ALE CHVILKA OPAKOVÁNÍ
Zahraj si s někým, kdo je blízko tebe (sourozenec, rodiče) KVÍZ - zopakuješ si při něm předchozí probrané kapitoly - kvízové otázky najdeš na str. 61 (číslo stránky se může lišit - víte, že mám starší učebnici). Na stránce s otázkami je nadpis
OPAKOVÁNÍ - LES, ZIMA, MĚŘENÍ, JARO, VENKOV + obrázek vlaštovky a ptáčků v hnízdě.
Za každou správnou odpověď se odměňte - úsměvem, pochvalou, bonbonem
Když nemáš spoluhráče najdeš hezké kvízy o lese a poznávání rostlin a živočichů taky zde
PROJEKT PARK
Nakresli obrázek parku - může to být park v Ryžovišti nebo i jakýkoli jiný, který jsi navštívila nebo si ho jen představuješ ve své fantazii.
Měli by něm být všichni zástupci
rostlin - strom, keř, okrasná i planá bylina
živočichů - obojživelník, hmyz, pták, savec
- můžeš k jejich obrázku připsat i jejich název.
Inspiraci najdeš v učebnici na stránkách 62 - 65 - stránky si nejen prohlédni, ale přečti si i krátké informace o obyvatelích parku.
V týdnu od 23. března si k těmto úkolům přidej cvičení k tématu PARK v pracovním sešitě - str. 33 a 34.
… a co náš park v Ryžovišti?
Škoda, že se tam nemůžeme společně vypravit.
Zkus si ale představit, že tam právě sedíš na lavičce, svítí na tebe sluníčko a promysli si odpovědi na tyto otázky:
- co v našem parku můžeš vidět (jaké stavby, stromy, rostliny?)
- má park pro obyvatele nějaký význam? Je pro ně užitečný? Čím?
- co může park ohrozit? (víš, co je vandalizmus?, jaká pravidla chování bys navrhla pro návštěvníky parku?)
Na zadní stranu svého projektu PARK
napiš alespoň 3 věty o parku v Ryžovišti - mohou to být odpovědi na otázky, pravidla chování pro návštěvníky parku, ale taky třeba příběh o tom, co jsi v parku zažila, viděla nebo co ti o něm vyprávěli doma. Těším se na to, co se dozvím.
na webu se můžeš poučit i procvičit na těchto stránkách
https://www.zsbilykostel.cz/evt_file.php?file=502 k podívání
https://brumlik.estranky.cz/clanky/prirodoveda/4.rocnik/ekosystem-park.html - k procvičování